تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

آقایانِ مسئول کمی ‎غیرت چینی داشته باشید!

  • کد خبر : 219166
  • 25 آذر 1397 - 0:33
آقایانِ مسئول کمی ‎غیرت چینی داشته باشید!

یک کارشناس مسائل سیاسی با انتشار یادداشتی، عملکرد دولت در موضوع بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان را بسیار ضعیف دانست و آن را به‌شدت نقد کرد.

آقایانِ مسئول کمی ‎غیرت چینی داشته باشند!به گزارش «کمال مهر»، احمد جانجان، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی، در یادداشتی به بررسی معاضدت قضایی سه کشور اروپایی در جریان دستگیری عبدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان پرداخت و برخورد مقامات کشورمان در این خصوص را در خور شأن ایران ندانست. جانجان همچنین  موضع‌گیری چین در موضوع بازداشت مدیر HUAWEI در کانادا را با عملکرد مقامات کشورمان مقایسه کرد و موضع ایران را مورد انتقاد قرار داد. در ادامه متن کامل یادداشت این تحلیگر را از نظر می‌گذرانید.

‏پرده اول: بازگشت عزت به پاسپورت و هویت ایرانی در دولت تدبیر و امید

در تاریخ ۷ شهریور ۹۷، دولت فرانسه با ادعای اینکه دیپلمات‌های ایران درصدد بمب‌گذاری در مراسم منافقین در پاریس هستند، به دستگاه دیپلماسی‌اش ابلاغ می‌کند که تمام سفرهای غیرضرروی خود به ایران را به عقب بیاندازند. ‏بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این خبر گفته است که محدودیت‌های اعمال شده بر روی دیپلمات های فرانسوی صحیح نیست و روابط بین ایران و اروپا، و به طور خاص بین ایران و فرانسه دشمنانی دارد که باید نسبت به آن هوشیار باشیم.

‏این پایان ماجرا نبود! ۱۰مهرماه وزارت کشور، اقتصاد و امور خارجه‌ی فرانسه طی انتشار اعلامیه‌ای خبر دادند مقامات فرانسه دارایی‌ها وزارت اطلاعات ایران و دو ایرانی را در فرانسه مسدود کرده‌اند.

آقایانِ مسئول کمی ‎غیرت چینی داشته باشید!

در اعلامیه مذکور آمده است: “فرانسه با اتخاذ چنین تصمیمی،حمایت خود از مبارزه با تروریسم در همه انواع آن به ویژه در خاک خود را به نمایش می گذارد.” ‏اخیرا نیز رویترز گفته است که دولت فرانسه در ماه گذشته (مهر ماه) یک دیپلمات ایرانی را در پاسخ به نقشه‌ی بمب‌گذاری اخراج کرده است. اما این پایان کار نبود و ماجرای فرانسه در بلژیک ادامه پیدا کرد. در تاریخ ۱۰ مهرماه مقامات بلژیک بدون ارائه‌ی مدرک اعلام نمودند دیپلمات ایرانی که با سرویس‌های اطلاعاتی ایرانی ارتباط دارد در نقشه‌ی بمب‌گذاری مراسم منافقین در دست داشته است.

‏بازرسان بلژیکی خبر دادند که این دیپلمات ایرانی با نام “عبدالله اسدی” که یکی از دیپلمات‌های ایران در بروکسل بوده، از آلمان به بلژیک تحویل داده شده است. ‏در پی دستگیری این دیپلمات کشورمان در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) نیز به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند و مراتب اعتراض ایران به این کشورها ابلاغ شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات ایرانی شد.

‏پرده دوم: ‎غیرت چینی!

مدیر مالی شرکت هواوی چین (HUAWEI) و همچنین دختر مؤسس شرکت هواوی، توسط پلیس کانادا به درخواست آمریکا در تاریخ ۱۴ آذرماه بازداشت شد. ‏منگ وانژو”مدیر و دختر بنیانگذار HUAWEI” بعلت نقض تحریم‌های ایران به درخواست امریکا در کانادا دستگیر و سهام این شرکت با کاهش ارزش مواجه شد. کودکانه است اگر فکر کنیم با FATF مشکلات بانکی ما حل می‌شود چرا که امریکا درحال تحریم طرفین قراردادهای مالی با ایران است!

دلیل بازداشت مدیر ارشد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری ارتباطات چین نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان شد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که در صورت اثبات جرم مدیر هواوی در دادگاه، وی به ۳۰ سال حبس محکوم می‌شود. دولت چین که به تازه‌گی بر سر جنگ تجاری با آمریکا به صلح رسیده بود، در واکنش به این اقدام کانادا، ابتدا آن را محکوم نمود و کانادا را تهدید کرد که اگر مدیر ارشد اجرایی شرکت هواوی را فورا آزاد نکند، با تبعات بزرگی مواجه خواهد شد.

‏در اقدامی متقابل دولت چین مایکل کووریگ “دیپلمات سابق کانادا” را در چین بازداشت کرد و دیپلمات‌های کانادا هشدار دادند که چین ممکن است دست به اقدام‌های مجازات کننده بزند و باز هم دیپلمات‌های کانادایی را بازداشت نماید.

بدلیل اقدام متقابل چین و پس از ۱۰ روز حبس، خانم وانژو به دستور همان دادگاهی که در آن محاکمه شده بود، آزاد شد! آزادی مدیر ارشد هواوی در حالی صورت گرفت که قبل از آن، دولت چین، دیپلمات کانادایی را در چین بازداشت کرده بود…

‏در این رشته توییت، دو پرده از واکنش‌های متفاوت نسبت به اقدامات خصمانه‌ی غرب نشان داده شد.

در واکنش اول، دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران اقدامات خصمانه‌ی دولت‌های اروپایی را نه تنها محکوم نکرد، بلکه آن را سوءتفاهم خواند. واکنش دولت حتی در سطح دیپلماتیک هم بسیار ضعیف بود!

در واکنش دوم، دولت چین بعد از مراتب اعتراض شدید در سطح دیپلماتیک، اقدام متقابل نمود و از این اقدام متقابل، جواب هم گرفت!

آقایانِ مسئول؛ عزت را که از پاسپورت ایرانی فراری دادید، لااقل کمی ‎#غیرت_چینی داشته باشید!

باور کنید سگ زرد برادر شغال است…

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=219166

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x