تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

آغاز لرزان کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران/کنش و واکنش های نشست چه بود

  • کد خبر : 16249
  • 03 بهمن 1392 - 8:09
آغاز لرزان کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران/کنش و واکنش های نشست چه بود

کنفرانس ژنو ۲ در حالی برگزار شد که در نخستین روز برگزاری آن گروه‌های مخالف و موافق نظام سوریه با انتقاد از یکدیگر، مواضع طرف مقابل را زیر سؤال بردند.

 

خبرگزاری فارس: آغاز لرزان کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران/کنش و واکنش های نشست چه بود

 

به گزارش کمال مهر، کنفرانس بین‌المللی حل بحران سوریه که به «ژنو۲» موسوم شده، اولین جلسه خود را با حضور هیأت‌های دیپلماتیک از بیش از ۳۰ کشور جهان در شهر «مونترو» آغاز کرد؛ جلسه‌ای که بخش اعظم آن به قرائت بیانیه‌های تند مخالفان و حامیان بشار اسد علیه یکدیگر گذشت.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به عنوان اولین سخنران این کنفرانس، رسیدن به یک راهکار را مستلزم همکاری همه دانست و با اشاره به اینکه مسئولیت نجات سوریه بر گردن دو هیئت سوری شرکت‌کننده در کنفرانس است، گفت: هر اندازه هم سخت باشد، شما احزاب سوری می‌توانید به یک آغاز شکل دهید و این کنفرانس فرصتی برای اتحاد در مسیر دست‌یابی به راه حل سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه تمام طرف‌ها در سوریه به قوانین بین‌المللی به طور کامل بی اعتنایی نشان داده‌اند، گفت: باید به یک راهکار سیاسی متکی به بیانیه ژنو۱ دست یابیم و یک هیئت انتقالی مسئولیت پرونده امنیتی و نظامی کشور را برعهده گیرد. سوری‌ها لایق داشتن آینده‌ای به دور از خشونت و ترس هستند.

بعد از بان کی‌مون، نوبت به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه رسید که در ابتدای سخنان خود تاکید کرد، « ما هیچ آشتی ملی تحمیل شده از خارج از سوریه را نمی‌پذیریم. اما از تلاش‌ها برای آشتی ملی و تغییر مسالمت آمیز حمایت می‌کنیم.»

وی هدف مشترک شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را «پایان دادن به فاجعه در سوریه» عنوان کرد و با اشاره به اینکه «حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه ضروری است»،‌ افزود: مشکل اصلی که سوریه تهدید می‌کند این است که به یک مرکز بین‌المللی برای تروریسم تبدیل شده است.

اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا به جای ارائه راهکار و بیان هدف این کنفرانس، بخش اعظم سخنرانی خود را به محکوم کردن نظام سوریه و بشار اسد اختصاص داد، بدون اینکه اشاره‌ای به جنایت گروه‌های تروریستی مسلحی بکند که اکنون به دغدغه خاطر خود آنها نیز تبدیل شده است.

جان کری از واژه انقلاب استفاده کرد و مدعی شد، انقلاب سوریه به طور مسالمت‌آمیز و از کودکان مدرسه‌ای در درعا آغاز شد و گفت: این انقلاب در ابتدا مسلحانه نبود و با مطالبات مشروع برای تغییر و اصلاح آغاز شد. نیروهای بشار اسد با زور و بمب و موشک پاسخ این تظاهرات آرام و صلح آمیز را دادند! هزاران نفر در سوریه تنها به دلیل مخالفت با نظام و نه حمل اسلحه کشته شدند.

او سپس ادامه داد: ما باید دولتی انتقالی بر اساس مذاکره و با موافقت تمامی طرف‌ها تشکیل دهیم. متجاوزان و همچنین تندروها هیچ جایگاهی در گذار سیاسی سوریه ندارند و اسد بخشی از دولت انتقالی نخواهد بود.

موضع‌گیری‌های تند جان کری، وزیر خارجه آمریکا بی‌پاسخ نماند و ولید معلم،‌ وزیر خارجه سوریه در سخنرانی خود به برخی اتهامات کری پاسخ داد. ولید المعلم با ابراز تاسف از حضور نمایندگانی که دستان برخی از آنها به خون ملت سوریه آغشته است، گفت: هیئت سوری حاضر در کنفرانس، نماینده ملت، ارتش و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و اکنون زمان نمایان شدن حقیقتی است که مخدوش شده است. برخی می‌خواهند که سوریه به قرون وسطی باز گردد.

وی در واکنش به سخنان جان کری که بحران سوریه را انقلاب خواند، گفت: تحت عنوان انقلاب بزرگ سوریه، پیرها و کودکان در این کشور کشته شدند و کتاب‌ها به آتش کشیده شدند و نبش قبرهای متعددی صورت گرفت. آنچه که در سوریه روی می‌دهد، تروریسمی است که تحت عنوان انقلاب از خارج آمده است. چگونه یک تروریست چچنی، ترکی، سعودی یا انگلیسی می‌تواند مطالبات و آمال ملت سوریه را محقق کند.

وی خطاب به کشورهای حامی تروریسم در سوریه گفت: سوریه با تمام توان از خود دفاع می‌کند. شما باید ارسال اسلحه به این کشور و حمایت از تروریست‌ها را متوقف کنید و به محاصره پایان دهید. اگر شما نگران اوضاع انسانی در سوریه هستید، سلاح نفرستید. برخی کشورها فراموش کرده اند که عاملان ١١سپتامبر در نیویورک، الان در سوریه مشغول فعالیت هستند. مقاومت و پایداری ملت سوریه موجب شد تا تحریم شوند و به بیمارستانها و کارخانه‌ها و زیرساخت‌ها حمله شود. برای کسانی که می‌خواهند عبرت بگیرند، افغانستان بهترین نمونه است اگر واقعا نگران اوضاع انسانی در سوریه هستید، دست از سر ما بردارید.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به دلیل طولانی شدن سخنرانی معلم، سخنان او را قطع کرد اما وزیر خارجه سوریه گفت که نماینده ملت سوریه است و باید حقیقت را فاش کند و به بان‌کی مون گفت: تو در نیویورک زندگی می کنی و من در سوریه. به وقت کافی برای توصیف نزاع جاری در این کشور که ۳ سال است ادامه دارد، نیاز دارم.

وی سپس افزود: ما به مقابله با تروریسم ادامه خواهیم داد و این وظیفه قانونی ماست. ما به کنفرانس ژنو ۲ آمده‌ایم تا سوریه را نجات دهیم و یورش تاتارها و مغولها به منطقه و فروپاشی کامل خاورمیانه را متوقف کنیم.

معلم در خطاب به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کس در جهان به غیر از سوری ها حق ندارد به ما مشروعیت دهد.

وی افزود که این ملت سوریه هستند که رهبران خود را تعیین می‌کنند و برای آینده سوریه تصمیم گیری می‌کنند و  هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت را از بشار اسد، رئیس جمهوری قانونی سوریه بگیرد.

بعد از ولید المعلم، نوبت به احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه رسید. وی بدون اشاره به خشونت طلبی مخالفان مسلح مدعی شد که حرکت مخالفان دولت دمشق حرکتی مسالمت آمیز است. اما ارتش سوریه به شهرهایی که امن بوده‌اند، ‌حمله کرده است.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه سخنان خود که به طور مستمر دولت سوریه را در آن با ادعاهای اثبات نشده مورد انتقاد قرار می‌داد، ‌مدعی شد که بحران سوریه پس از جنگ جهانی دوم یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی بوده است.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان بر اجرای توافقنامه ژنو ۱ در سوریه تاکید کرد و گفت بشار اسد نباید در آینده سوریه هیچ نقشی داشته باشد.

وی بدون اشاره به کمک‌های مالی و تسلیحاتی این کشور از تروریست‌ها، ایران و حزب‌الله را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرد و خواستار خروج تمامی عناصر خارجی از سوریه شد.

وی ائتلاف ملی مخالفان سوریه را نماینده واقعی ملت این کشور اعلام کرد و نظام سوریه را مسئول تداوم جنگ در این کشور دانست و ادعا کرد که تمامی تلاش در مقابل پافشاری نظام در حل بحران از طریق نظامی به شکست انجامیده است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از عملکرد شورای امنیت در قبال سوریه، بر تشکیل هیأت دولت انتقالی با اختیارات کامل در این کشور تاکید کرد. وی نیز گفت تنها راه پایان بحران سوریه، راه حل سیاسی بر اساس توافقنامه ژنو یک است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز دولت سوریه را مسئول اصلی بحران سوریه دانست و بر لزوم تشکیل یک بدنه انتقالی با اختیار کامل در سوریه تاکید کرد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز راه‌حل سیاسی را تنها راه‌حل برای سوریه دانست و گفت: دولت انتقالی باید اختیارات تام داشته باشد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز بر یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرد و گفت: مقدمه مذاکرات صلح در سوریه، توقف خشونت‌هاست.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16249

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x