تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

آخرین وضعیت ارتش و حشد الشعبی عراق در «تلعفر»/تروریست‌های داعش در آستانه سقوط + نقشه و جزئیات

  • کد خبر : 199056
  • 03 شهریور 1396 - 20:33
آخرین وضعیت ارتش و حشد الشعبی عراق در «تلعفر»/تروریست‌های داعش در آستانه سقوط + نقشه و جزئیات

حضور ارتش و حشدالشعبی در نبرد با داعش در تلعفر؛ نفس تروریست‌های تکفیری را به شماره انداخته است.

به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر»؛ ارتش و حشد الشعبی عراق در ماه‌های اخیر توفیقات بسیاری را در جبهه شمال عراق بدست آورده است و این توفیقات به نظر می رسد که به زودی منجر به پاکسازی کامل این کشور از لوث وجود تروریست های تکفیری شود.

پیروزی‌های ارتش عراق در موصل نشان داد که نیروهای عراقی به دنبال فتح مناطق اطراف مرکز استان نینوا نیز هستند. یکی از مهمترین مناطقی که در استان نینوا سالهاست در کنترل تروریست های تکفیری بوده؛ شهر مهم «تلعفر» است.

تلعفر از نظر راهبردی بسیار حائز اهمیت است به دلیل آنکه با آزادسازی این منطقه کریدور داعش از عراق به سوریه به نحوی مسدود و امنیت مناطق  پیرامون این شهر نیز تامین می شود.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک تلعفر

شهر تلعفر ۶۵ کیلومتر با مرکز موصل فاصله دارد که از سال ۲۰۱۴ میلادی در اشغال گروه تروریستی داعش است. این شهر پایگاه مهم داعش و راهی برای عبور تروریست‌ها از سوریه به موصل و بالعکس است و از این مسیر همه کمک‌های لجستیک برای داعش فرستاده می‌شود.

آخرین وضعیت ارتش و حشد الشعبی عراق در تلعفر /تروریست‌های داعش در آستانه سقوط +  نقشه و جزئیات
سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه درباره اهمیت توپولوژیک و ژئوپلتیک این منطقه می گوید: تلعفر حدود ۷۰کیلومتری غرب موصل قرار داشته و ۶۰کیلومتر با مرزهای ترکیه و سوریه فاصله دارد. این شهر یکی از نقاط مواصلاتی به حساب میاد که از مبادی ورودی تروریست ها از ترکیه و سوریه بوده و تروریست‌های تکفیری به آن موصل کوچک هم می‌گویند.

وی با بیان اینکه تلعفر مرکز آموزش تروریست‌های خارجی تکفیری بوده، بیان داشت: این شهر ترکیب جمعیتی خاصی دارد که تکفیری ها با توجه به مقاومت اولیه ای که ترکمن های شیعی در آنجا داشتند استحکامات خاصی را در آنجا پیاده کردند وبه نوعی از گذشته به اهمیت این منطقه واقف بودند.

معاون سیاسی سپاه گفت: قطعا تجربه های ارتش و مجموعه نیروهای نظامی عراقی که از موصل و دیگر شهرها کسب کردند در تلعفر به کار خواهند گرفت (بیشتر بخوانید)

زمان آغاز عملیات آزاد سازی تلعفر و نتایج راهبردی این عملیات

آغاز عملیات آزاد سازی تلعفر مصادف با ۲۹ مرداد ماه بود که در آن هواپیماهای نیروی هوایی عراق هزاران اعلامیه را در مرکز شهرستان تلعفر در غرب موصل پخش کرده بودند که در این اعلامیه ها از اهالی تلعفر خواسته شده بود ، خودشان را آماده کنند ؛ چرا که عملیات با حجم سنگین برای نابودی داعش در این شهر خواهد بود.

در عملیات آزادسازی تلعفر حضور پررنگ یگان های وابسته به حشد الشعبی دیده شده است. «احمد الاسدی» سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق در این زمینه قبل از انجام عملیات می گوید: ۹۰ درصد از یگان های وابسته به این نیروها در عملیات آزادسازی تلعفر در استان نینوا از چنگال گروه تروریستی داعش شرکت  می کنند و نیروهای بسیج مردمی به هیچ حمایتی نیاز ندارند.

همچنین در صحنه میدانی نیز نیروهای حشد الشعبی نقش مهمی در نبرد با داعش در شهر تلعفر دارند و صدها نفر از تروریست های داعش با عملکرد مثبت حشد الشعبی در محاصره قرار دارند. سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله — فرمانده عملیات موسوم به «تلعفر ما می آییم» از عملکرد نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در عملیات آزادسازی تلعفر تمجید کرد. وی در گفت‌وگویی با پایگاه «الحشد الشعبی» گفت: مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی تلعفر، پیشرفتی چشمگیر در نبرد با گروه تروریستی داعش و حرکت درمسیر آزادسازی مناطق و روستاهای بیشتر به شمار می‌رود.

 

آخرین وضعیت ارتش و حشد الشعبی عراق در تلعفر /تروریست‌های داعش در آستانه سقوط +  نقشه و جزئیات
پیشرفت‌های چشمگیر ارتش و حشد الشعبی عراق در نبرد با تروریست‌های داعش

البته گزارش های میدانی همچنین از پیشرفت های چشمگیر نیروهای عراقی در پنج روز اول عملیات حکایت دارد. در روز اول عملیات آزاد سازی تلعفر (۲۹ مرداد)؛ ۱۲ روستا و ۴ ارتفاع در جنوب شرق و جنوب غرب شهر تلعفر آزاد شده، جاده المحلبیه – تلعفر در شرق در کنترل ارتش است و بسیج مردمی ضمن شکست دادن داعش به مرکز تلعفر از جنوب غرب نزدیک شده است. همچنین ۳۱ تروریست داعشی که یکی از آنان انتحاری بود، کشته و ۹ خودروی بمب گذاری شده داعش که قصد جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش را داشتند و ۴ خمپاره انداز این گروه در جنوب تلعفر منهدم شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در روز پنجم عملیات آزاد سازی تلعفر گفت: از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر طی پنج روز گذشته تاکنون ۳۰۲ تروریست داعشی کشته و ۳۱ منطقه آزاد شده‌اند. گزارش منابع میدانی نشان می دهد که نیروهای امنیتی عراق طی روزهای گذشته موفق شدند تمام روستاها و محلات اطراف شهرستان تلعفر در غرب موصل را آزاد و به عمق این شهرستان نفوذ کنند.

آخرین وضعیت ارتش و حشد الشعبی عراق در تلعفر /تروریست های داعش در آستانه سقوط +  نقشه و جزئیات

اما نکته جالب توجه این است که با توجه به حضور پررنگ حشد الشعبی در عملیات آزاد سازی تلعفر؛ نیروی هوایی آمریکا بار دیگر به عنوان بازوی داعش عمل کرده و کمک های لجستیکی را به این گروه تروریستی ارائه می دهد. ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان بسیج مردمی عراق در این زمینه می گوید: تصاویر و اسنادی در اختیار داریم که ثابت می کند هواپیماهای آمریکایی در مناطق تحت تسلط داعش در عراق فرود آمده اند.

هدف از انجام اینگونه اقدامات آمریکایی که قبلا هم در استان دیاله مشابه آن رخ داده تضعیف نیروهای حشد الشعبی است. همچنان که ارتش ایالات متحده در گذشته هم یگان های حشد الشعبی را در مرز سوریه و عراق هدف قرار داده است و این اقدام پیامی جز حمایت از تروریسم ندارد.

در مجموع وضعیت تلعفر برای ورود نیروهای عراقی و حشد الشعبی آماده است و بعید به نظر می رسد که اقدامات مخرب آمریکا در حمایت از تروریسم ، وقفه ای در این اراده عراقی ها ایجاد کند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=199056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x