تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

۱۰ دلیل شگفت انگیز برای مصرف هرچه بیشتر گوجه فرنگی

  • کد خبر : 206379
  • 16 آبان 1396 - 1:14

گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است که اگرچه به صورت پخته زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»،گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های آ و ث، اسیدفولیک، بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروه ب است. گوجه فرنگی غنی از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

متخصصان بنا به ۱۰ دلیل، شما را به مصرف هرچه بیشتر این ماده غذایی تشویق می کنند:

سرشار از آنتی اکسیدان: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خواص آنتی اکسیدانی دارد و در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد، از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به بهبود جریان خون نیز کمک می کند.

مراقبت از قلب: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ث است که مانند لیکوپن خاصیت محافظت از قلب را دارد. ویتامین ث موجود در گوجه فرنگی اثر ضد لخته شدن خون نیز دارد.

کنترل آسم: محققان استرالیایی اینطور ثابت کرده اند که لیکوپن و ویتامین آ موجود در گوجه فرنگی به کاهش علائم آسم ناشی از ورزش کمک می کند.

مفید برای استخوان ها: گوجه فرنگی حاوی ویتامین کا است که نقش کلیدی در جلوگیری از لخته شدن خون و تقویت استخوان ها دارد. تحقیقات محققان دانشگاه بوستون نشان داده، کمبود ویتامین کا خود عاملی برای ابتلا به استئوآرتریت و درد مفاصل دست ها و زانوها است.

تقویت بینایی: گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین های آ و ث است که به تقویت بینایی کمک می کند و از شب کوری پیشگیری می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که مقدار بالای ویتامین آ در گوجه فرنگی به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشم) کمک می کند. به علاوه گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش می دهد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن، لوتئین و زئازانتین است که از چشمان شما در مقابل صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.

مبارزه با سرطان: طبق تحقیقی که در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. این گیاه ریسک ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می دهد. دلیل آن هم این است که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است. اگر می خواهید فواید ضدسرطانی گوجه فرنگی برایتان بیشتر شود، آن را با روغن زیتون بپزید.

سلامت پوست: مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و زیبا به نظر رسیدن آن کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود از پوست در مقابل صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می کند. زیرا اشعه فرابنفش یکی از دلایل اصلی ایجاد چین های ریز روی پوست است. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و جوش و به حداقل رساندن دریچه ها بزرگ پوست نیز می توان کمک گرفت. پوره گوجه فرنگی را روی پوست تان بمالید تا درخشش آن برگردد.

کاهش سطح قند خون: گوجه فرنگی حاوی کربوهیدرات کمی است و به کاهش سطح قند خون کمک می کند. همچنین کروم موجود در این گیاه به کنترل قند خون کمک می کند و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از گردش خون و کلیه ها یعنی بخش هایی از بدن که اغلب در اثر دیابت آسیب می بینند، محافظت می کند.

بهبود کیفیت خواب: گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از لیکوپن و ویتامین ث است که باعث می شود خوب بخوابید. بنابراین اگر مشکل خواب دارید، به رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی بیفزائید. آن را در سالاد یا سوپ بریزید و یا در اسموتی از آن استفاده کنید.

تسکین دردهای مزمن: بخاطر وجود عوامل ضدالتهابی مانند کاروتنوئیدها و بیوفلاوونوئیدها، گوجه فرنگی موجب تسکین دردهای مزمن می شود. افرادی که از دردهای ملایم رنج می برند معمولا التهاب دارند. تحقیق نشان داده است که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در هر روز موجب کاهش سطحTNF alphaدر خون می شود که تا ۳۴ درصد دلیل التهاب است. بنابراین گوجه فرنگی برای افرادی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند مناسب است.

منبع:آوای سلامت

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=206379

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x