تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

یوزهای ایرانی از جام جهانی روسیه حذف شدند!

  • کد خبر : 210972
  • 29 فروردین 1397 - 1:18
یوزهای ایرانی از جام جهانی روسیه حذف شدند!

یوز های ایرانی، لقب تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود اما فدراسیون فوتبال خبر از حذف این نماد در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داده است .

به گزارش گروه اجتماعی«کمال مهر»؛ در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای اولین بار تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران نقش بست و یک پویش همگانی محیط زیستی به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض توسط نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شکل گرفت، حرکتی که به گفته کارشناسان محیط زیست در کاهش شکار و مقابله مردم محلی با این گونه کمیاب ارزشمند اثر مثبت داشت و موجب آگاهی اقشار مختلف مردم در این زمینه شد.

با اینکه چهار سال از حضور یوز آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران می‌گذرد، فدراسیون فوتبال تصمیم به حذف این تصویر گرفت و اعلام کرد که بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بدون تصویر یوز وارد میدان خواهند شد.

تصمیم حذف یوز از پیراهن تیم ملی موضوعی است که اولین بار مهدی تاج – رئیس فدراسیون فوتبال – در برنامه ۹۰ اعلام کرد. سپس هدایت ممبینی – سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال – ضمن تایید این خبر، آدیداس را عامل حذف یوز معرفی کرد و گفت: «یوز ایرانی هم به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت!

وی افزود : پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای این که یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم از طرف فیفا مورد قبول واقع نشد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.

سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در تماس تلفنی با برنامه نود ضمن اعلام اینکه تصاویر منتشر شده از پیراهن تیم ملی در فضای مجازی غیر واقعی است ، گفت : انشاالله در بازی دوستانه تیم ملی در مقابل ازبکستان که روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه برگزار می شود ، پیراهن تیم ملی رونمایی خواهد شد.

سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در مورد طراحی پیراهن تیم ملی عنوان کرد: مطمئنا سلایق ۸۰ میلیون ایرانی متفاوت است، از دید من لباس خوشگل خواهد بود و پیراهن خوبی است، قبل از ما، کادر فنی تیم ملی، البسه را تایید کرد و گفت لباس خوبی است .

این اخبار منتشر شده در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ در حالی به گوش می رسد که تعداد این گونه ارزشمند و در حال انقراض از سال ۲۰۱۴ به علت مرگ و میر کاهش یافته و به کمتر از ۵۰ قلاده رسیده است .

فدراسیون فوتبال در حالی شرکت تولید کننده  لباس تیم ملی را عامل اصلی حذف این نماد می داند که سابق بر این شرکت آدیداس آمادگی خودش را برای درج این تصویر بر روی پیراهن تیم ملی اعلام کرده بود و حتی می توان به پیراهن های این کمپانی برای تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ مانند ژاپن اشاره کرد که در اعداد پشت پیراهن کشورشان از تصاویر کارتون پر طرفدار فوتبالیست ها استفاده کرده اند.

در همین ارتباط مدیرکل تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما سعی خود را برای ارائه طرح دوباره تصویر یوز بر روی لباس تیم ملی خواهیم کرد.

سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان ؛از ارسال نامه به فدراسیون فوتبال و اعتراض رسمی این سازمان به حذف این نماد ملی خبر داده است.

وی افزود: این نامه مطمئنا کافی نخواهد بود بلکه باید جلسه ای را با رئیس و مسئولان فوتبال ایران برگزار کنیم تا دلایل این اقدام مشخص شود .

این اقدام غیر ملی و تامّل برانگیر نشان می‌دهد که متاسفانه با نداشتن نگاه بلندمدت در اجرای برنامه‌های محیط زیستی روبرو هستیم و خیلی ساده تنها بر اساس یک برخورد سلیقه‌ای، یک شبه تمام اتفاقات مثبت محیط زیستی و ملی را بر باد فراموشی می دهیم .

آخرین خبرها حکایت از درخواست جلسه مشترک میان مسئولان سازمان محیط زیست و مدیران فدراسیون فوتبال از طرف مسئولان سازمان محیط زیست را می دهد که قرار شده است نتیجه نهایی در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد .

یوز آسیایی یکی از مهمترین گربه‌سانان عظیم الجثه است که کمتر از ۵۰ قلاده از آن در حیات وحش باقی مانده و به عبارت ساده‌تر تنها جمعیت باقی‌مانده از یوزها، همین تعدادی است که در ایران پراکنده شده‌ اند. در صورت از بین رفتن این ۵۰ قلاده یوز یک گونه ارزشمند برای همیشه در کل دنیا منقرض خواهد شد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=210972

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x