تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

کاخ سفید بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد

  • کد خبر : 217274
  • 12 آبان 1397 - 0:37
کاخ سفید بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد

دولت ترامپ دو روز پیش از موعد مقرر، بازگشت تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای برجام لغو شده بودند را اعلام و ۸ کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد.

کاخ سفید بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردبه گزارش گروه بین الملل «کمال مهر»، دولت آمریکا امروز -جمعه- دو روز پیش از موعد مقرر (۴ نوامبر)، بازگشت تمامی تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) برداشته شده بودند، را اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ نیز در آن حضور داشت، ضمن اعلام این خبر گفت تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده آمریکا علیه ایران از روز پنجم نوامبر مجددا اعمال خواهند شد.

این تحریم‌ها که دور دوم و پایانی تحریم‌ها علیه کشورمان پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به شمار می‌روند، به گفته پمپئو، بخش‌های انرژی، کشتیرانی و بانکی ایران را شامل می‌شوند.

صدور معافیت‌های نفتی برای ۸ کشور
وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال در این کنفرانس خبری اعلام کرد که واشنگتن ۸ کشور را از اجرای تحریم‌های نفتی ایران معاف می‌کند. این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود در راستای سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های واشنگتن نیست.

پمپئو گفت نام این ۸ کشور را روز دوشنبه اعلام خواهد کرد اما خاطرنشان کرد که این معافیت شامل اتحادیه اروپا نخواهد شد.

در همین راستا، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان) تمام تحریم‌هایی که تحت “توافق فاجعه‌بار هسته‌ای” (!) لغو شده بودند، همراه با تحریم‌های جدید دیگر به اجرا گذاشته خواهند شد.»

در بیانیه کاخ سفید همچنین گفته شده است که این تحریم‌ها بخشهای کلیدی اقتصاد ایران از جمله بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و مالی را هدف قرار خواهند داد و بیش از ۷۰۰ شخص، نهاد، کشتی و هواپیما از جمله بانک‌های بزرگ ایران، صادرکنندگان نفت و شرکت‌های کشتیرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.

آزمون جدید آمریکا برای کشورهای اروپایی
همچنین، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در اظهارنظری که می‌توان آن را آزمونی برای سنجش اراده اروپایی‌ها برای حفظ برجام در نظر گرفت، تهدید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی از طریق مکانیسم پیشنهادی خود (کانال ویژه ارتباط مالی) مبادله‌ای با طرف‌های ایرانی انجام دهند، وزارتخانه متبوعش از تمامی اختیارات خود برای مقابله با آنها استفاده خواهد کرد.

منوچین در ادامه از تصمیم دولت آمریکا برای مجاز کردن ارتباط برخی بانک‌های ایرانی با سامانه جهانی تبادلات بین‌بانکی (سوئیفت) حمایت کرد اما گفت به این نهاد هشدار داده شده که در صورت ارتباط با نهادهای ایرانی تحریم‌شده، جریمه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد آمریکا آماده است تا تحت شرایط خاصی تحریم‌های خود را علیه سوئیفت برای ارتباط با ایران اعمال کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: ما به سوئیفت اطلاع داده‌ایم که وزارت خزانه‌داری به منظور ادامه فشار شدید اقتصادی بر ایران، به طور قطع از قدرت خود استفاده می‌کند. این نهاد اگر ارائه خدمات مالی به برخی موسسات مالی ایران که تحت تحریم قرار دارند را ادامه دهد، ممکن است تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار بگیرد.

با آنکه پیشتر اعلام شده بود آمریکا از تلاش برای قطع ارتباط ایران با سامانه سوئیفت دست کشیده است، منوچین تاکید کرد واشنگتن قصد دارد ارتباط تهران با سامانه سوئیفت را قطع کند.

کاخ سفید بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردخودشیفتگی ترامپ پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تصویری از خود را با الهام از مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» در صفحه توییترش منتشر کرد. برروی این تصویر با ذکر تاریخ اجرای تحریم‌های ایران نوشته شده: “تحریم‌ها در راهند!”

این اقدام ترامپ، واکنش‌های طنز زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته تا جاییکه برخی کاربران آمریکایی با دستاویز قرار دادن این توئیت، تصاویری از او را با عبارات مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

به عنوان نمونه، برخی از کاربران با اشاره به احتمال صدور کیفرخواست علیه او در پرونده تبانی با روسیه، عکسی از او را منتشر کرده‌اند که برروی آن نوشته شده: «کیفرخواست در راه است!»

برخی دیگر نیز تصویر «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره پرونده تبانی احتمالی ترامپ با روسیه را منتشر کرده و روی آن نوشته‌اند: «مولر در راه است!»

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x