تارخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱
کد خبر : 211136
چاپ خبر

چگونه بر استرس در محیط کار غلبه کنیم؟

استرس همیشه بد نیست، بلکه گاهی به عنوان عامل انگیزه بخشی عمل می کند و باعث می شود که کارها به شکل موثرتر و سریع تری انجام شوند

چگونه بر استرس در محیط کار غلبه کنیم؟به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ۲۵ درصد کارمندان، شغلشان را بزرگ ترین عاملاسترس خود می دانند.

زمانی که استرس، بیشتر از حد مشخصی شود، می تواند تاثیر بدی بر عملکرد حرفه ای یا حتی زندگی شخصی افراد، یا به طور دقیق تر، بر روابط دوستانه، خانوادگی و تفریحات داشته باشد.

کارمندی که دچار استرس شده باشد، رضایت مندی خود را از دست می دهد و در نتیجه عملکرد پایینی خواهد داشت. شاید تغییر دادن شغل برای هر کسی میسر- یا حتی ضروری- نباشد؛ پس چاره کار چیست؟ در این مقاله به روش هایی اشاره می کنیم که به وسیله آنها می توانید استرس را در محل کار از میان ببرید.

۱٫ دلیل آن را کشف کنید.

شاید ساده به نظر برسد، اما شناسایی دلیل اساسی دغدغه هایتان آغازگر فرآیند درمان است. براساس انجمن روان شناسی آمریکا، برخی از رایج ترین عوامل استرس زای شغلی، حقوق پایین، ساعات کاری طولانی، موقعیت رشد و ترقی کم، عدم جذابیت یا چالش برانگیز بودن شغل، کمبود روابط اجتماعی و نداشتن کنترل بر مسائل شغلی است. این دغدغه ها می توانند عوارض جانبی کوتاه یا بلندمدتی بر سلامتی شما نیز بگذارند. ممکن است سردرد، معده درد یا مشکلات خواب را تجربه کنید، بی حوصله شوید یا تمرکزتان را از دست بدهید.

استرس مزمن ممکن است به اضطراب، بی خوابی، فشار خون بالا و سیستم ایمنی ضعیف منجر شود. چنین استرسی می تواند به مشکلات شدیدتر سلامتی منجر شود؛ مانند افسردگی، چاقی مفرط و مشکلات قلبی. معمولا افرادی که دچار استرس زیادی هستند، برای حل کردن آن به روش های ناسالمی مانند پرخوری، مصرف غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و مواد مخدر روی می آورند. خودآگاهی باعث می شود که به خوبی بتوانید شرایط استرس زای ذهنی تان را درک کنید و روشی برای حل آن بیابید.

۲٫ عادات ارتباطی خود را ارزیابی کنید.

زمانی که برخی از بارهای استرس زایی را که روی دوش تان سنگینی می کنند، شناسایی کردید، به بررسی نحوه ارتباط و تعاملتان با همکاران بپردازید. با اعمال تغییراتی اندک در شیوه برقراری ارتباط با همکارانتان می توانید روابط خوبی را در محل کار ایجاد کنید و از میزان استرس خود بکاهید. با همکارانتان ارتباط اجتماعی برقرار کنید. آیا با همکارانتان رفتار دوستانه ای دارید یا همیشه خود را پشت کامپیوتر مخفی می کنید؟ نیازی نیست که همیشه خود را فرد سرخوش و پرحرفی نشان دهید، اما گاهی می توانید با همکارانتان صحبت کنید و آرام تر شوید. موضوعات جالبی برای صحبت کردن پیدا کنید و کمی گپ بزنید. این مسئله هم کارایی تان را افزایش خواهدداد و هم استرس را از میان می برد.

در نتیجه چنین تعاملی، دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد و در محیط بهترین مشغول به کار خواهیدبود. از دنیای مجازی فاصله بگیرید. اگر ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته آنلاین هستید، باید بدانید که عوامل استرس زای اضافی ای را به خود تحمیل می کنید. تماس های تلفنی مداوم، پیامک های همیشگی و ای میل هایی که لحظه به لحظه وارد صندوق پست الکترونیکی تان می شوند، باعث کلافگی شما خواهندبود. زمانی که همکارانتان به شما پیشنهاد کمک یا همکاری می دهند، قبول کنید. با کمک آنها بخشی از حجم کارتان کاهش می یابد و می توانید جریان کاری موثرتری را پیش ببرید.

۳٫ برنامه کارهای روزانه تان را به طور دستی بنویسید.

اگر می خواهید به موفقیت برسید، باید طبق برنامه ریزی روزانه تان پیش بروید. شاید نوشتن با دست در عصر مدرن امروزی کمی سخت و بی فایده به نظر برسد، اما داشتن یک برنامه عمل روزانه با خط خودتان باعث می شود ذهنتان اولویت های هر روز را به شکل بهتری درک کند و آنها را جدی بگیرد.

۴٫ کارهای بیشتری برای خودتان انجام دهید.

برنامه ها و کارهای روزمره، اغلب نقش پررنگی در میزان استرس شما دارند. اگر عادات بد خود را کنار بگذارید و عاداتی خوب را جایگزین آنها کنید، می توانید در ساعات کاری آرامش بیشتری داشته باشید.

۵٫ چندین بازه کوتاه زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

اگر در تمام طول مدت کار روی صندلی می نشینید و هیچ کاری به جز وظایف شغلی تان انجام نمی دهید، پس از مدتی به شدت درگیر استرس خواهیدشد. بهتر است چند بازه کوتاه زمانی را به استراحت اختصاص دهید. کمی قدم بزنید، قهوه ای بنوشید یا وقت بگذارید و ناهار خود را در آرامش بخورید، نه پشت کامپیوتر. چنین کارهایی ذهن آرام تر و شفاف تری به شما می بخشد و مغزتان را چند لحظه از فضای کاری و استرس ناشی از آن دور می کند؛ به ویژه اگر کارتان نیازمند خلاقیت و نوآوری است، باید راهکارهایی برای افزایش شفافیت ذهنی داشته باشید.

۶٫ برای مراقبت جسمی، ذهنی و احساسی خود وقت بگذارید.

رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و همچنین تمرینات ذهنی و معنوی به شما در کنار آمدن با مشکلات استرس زا کمک خواهندکرد.

۷٫ با خود مهربان باشید.

زمانی که مشغله زیادی دارید و باید پروژه ها و کارهای زیادی را به سرانجام برسانید، شاید زندگی سخت به نظر برسد. باید به خاطر داشته باشید که این چالش ها، هر چقدر هم که بزرگ به نظر برسند، به مرور زمان کم رنگ می شوند و پس از مدتی از یاد خواهندرفت؛ پس سخت نگیرید.

منبع:برترینها/مجله پنجره خلاقیت

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید »

  • آخرین اخبار
  • اولین کارمندان مایکروسافت الآن کجا هستند؟ +تصاویر
    مداحی زیبای «نزار قطری» ویژه اربعین به سه زبان مختلف + فیلم
    لحظه مرگ مرد جوان حین خواندن نماز در مسجد +فیلم
    خوراکی‌هایی که وزن شما را به سرعت کاهش می دهد!
    فریادهای یک دختر دانشجو در دیدار با روحانی
    عکس/ عتیقه “فورد” در تهران!
    دعوای باجناق‌ها راز نوزاد ۳۰ میلیونی را فاش کرد
    همسر و خواهر شهید داخل قبر چه کردند؟
    سربازی رفتن پسر وزیر با ماهی ۴٫۵ میلیون تومان +سند
    چشمی، آسیا را از دربی ایران محروم کرد
    حکم حبس قطعی حسن عباسی ابلاغ شدزطز
    توصیه‌هایی که هر زائر اربعین باید بداند تا گم نشود +موشن‌گرافیک
    سایه شهابِ ایرانی بر آسمان حیفا و تل‌آویو
    قیمت سکه کاهش یافت/هشدار‌ها و بخشنامه‌ها آرامش را به بازار ارز بازگرداند
    فراخوان رهبر انقلاب از صاحب‌نظران برای بررسی و اصلاح سند اولیه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت+ متن سند
    ماجرای وام ۳۰۰ میلیون دلاری بانکی با مدارک جعلی/ بازداشت یک نظامی در پرونده حادثه تروریستی اهواز/ آخرین وضعیت پرونده‌های حسین هدایتی، سکه ثامن، سیف و شهرام جزایری
    قالیباف پس از فرار به استرالیا رویت شد! +عکس
    تشریح۱۲بسته دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌
    مادر بی رحم بعد از خوراندن سم به کودکانش خودکشی کرد
    ماجرای عکس فرماندار شهرستان آمل زیر پوست بزکوهی چیست؟
    کتابی که همه باید بخوانند
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: Kordaki.Net