تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
3

غرب از کجا فهمید ایران از پای میز مذاکرات برنخواهد خاست؟

  • کد خبر : 212050
  • 24 اردیبهشت 1397 - 1:58
غرب از کجا فهمید ایران از پای میز مذاکرات برنخواهد خاست؟

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: سازوکار اعتراض ایران در برجام به گونه‌ای طراحی شد که ایران را به سمت مکانیزم ماشه سوق دهد چون غرب فهمید ایران هیچ گاه از پای میز مذاکره برنخواهد خاست.

به گزارش«کمال مهر، فواد ایزدی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل صبح امروز در نشست رسانه‌ای «دیپلماسی شکست» با موضوع بررسی ابعاد و زوایای خروج آمریکا از برجام که در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: مکانیسم طراحی شده در برجام جهت اعتراض ایران به عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش ایران را به سمت مکانیزم ماشه سوق می‌دهد.. چرا که طرف غربی به این نتیجه رسیده که ایران به هیچ وجه از پای میز مذاکره بلند نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش مجلس خبرگان به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام

وی ادامه داد: این را خود خانم شرمن هم گفته بود که ایرانی‌ها خیلی چانه می‌زنند اما در نهایت از پای میز مذاکره بلند نمی‌شوند. حال سؤال این است که خانم شرمن و به طور کلی طرف غربی از کجا به این نتیجه رسیدند؟‌ پاسخ این است که از آنجا که آقای روحانی بارها اعلام کرد که ما حتما در موضوع هسته‌ای با ۱+۵ به توافق خواهیم رسید.

* ترامپ به این نتیجه رسیده که می‌تواند توافق بهتری از برجام به دست بیاورد

ایزدی در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا از برجام خارج شد، گفت:‌این توافق قاعدتا توافق خوبی برای آمریکا بود اما آقای ترامپ به این نتیجه رسیده که می‌تواند توافق بهتری به دست آورد.

وی افزود: سناریوی آمریکا این است که ایران در برجام باقی مانده و نظارت‌ها، بازرسی‌ها و محدودیت‌ها ادامه یابد اما در عین حال توافق بهتری هم صورت گیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌اطرافیان آقای ترامپ به او گفته‌اند که اگر آمریکا از برجام خارج شود می‌توان تا دو سال دیگر حکومت ایران را بر انداخت یا تحریم‌های گسترده‌تر، ایران را به قدری ضعیف می‌کند که خودش تسلیم خواهد شد؛ اما آمریکا از کجا فهمید اگر از برجام خارج شود ایران در آن می‌ماند؟ از سخنان خود آقای روحانی که اعلام کرد در صورت خروج آمریکا، ایران در برجام خواهد ماند و با اروپا ادامه می‌دهد.

وی در این باره گفت:‌چرا آقای ترامپ تاریخ سخنرانی خود را به جلو انداخت؟‌زیرا آقای روحانی در مشهد صحبت کرد و گفت:‌ما در برجام باقی خواهیم ماند،‌از این رو رئیس‌جمهور آمریکا نتیجه گرفت که بهتر است تا رئیس‌جمهور ایران حرف جدیدی نزده است، آمریکا زودتر از برجام خارج شود.

ایزدی با تاکید بر اینکه علاوه بر آنکه متن برجام به سود ایران نیست، بعضی مسئولان ما نمی‌دانند چه موقع چه باید بگویند، گفت: گزینه اعتراض به شورای امنیت به درد ایران نمی‌خورد و گزینه خروج از برجام اکنون برای ما زود است هر چند که ناگزیر به سمت آن در حال حرکت هستیم.

* هنوز در داخل کسانی می‌گویند اگر با اروپا مذاکره کنیم موفق می‌شویم

وی در پاسخ به این سؤال که چرا امروز برای خروج ایران از برجام زود است، بیان داشت: باید یک فرصت محدودی برای مذاکره با اروپا درباره آینده برجام داده شود و بعدا افرادی در داخل کشور نگویند که پس از خروج آمریکا از برجام با اروپا مذاکره می‌کردیم موفق می‌شدیم.

* روحانی باید همان شب خروج آمریکا از برجام، اعلام خروج از NPT می‌کرد

کارشناس مسائل بین‌الملل با تصریح بر اینکه روحانی باید همان شب خروج آمریکا از برجام، اعلام خروج از NPT می‌کرد گفت: NPT جز زحمت برای کشور ما چیزی نداشته است اما برخی تصور می‌کنند خروج از NPT یعنی ایران به دنبال بمب خواهد رفت در حالی که منظور ما امکان خروج «نرم» از NPY است یعنی فعلا نماینده‌های آژانس را از کشور بیرون نکنیم.

* الان برای مذاکره با اروپا چه ابزاری در دست داریم؟

وی ادامه داد: ما باید در مذکرات ابزاری برای چانه‌زنی داشته باشیم؛‌ الان با چه ابزاری می‌خواهیم با اروپا مذاکره کنیم؟ ما با صنعت هسته‌ای خود در برجام مذاکره کردیم اما الان چه؟

ایزدی از پیشنهاد طرح دوفوریتی جهت خروج نرم ایران از NPT به عنوان یک اهرم فشار در مقابل کارشکنی‌های احتمالی اروپا یاد کرد و گفت: البته خیلی خوب نیست که ما تهدید کنیم اما این تهدیدات را عملیاتی نکنیم.

* الان معلوم شد که تحریم‌ها «لغو» نشده و «تعلیق» شده است

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: آقای روحانی زمان مذاکرات می‌گفت ما برای لغو تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم و پس از امضای توافق هم اعلام کرد که همه تحریم‌ها لغو شده است در حالی که امروز مشخص شد تحریم‌ها لغو نشده بلکه تعلیق شده است.

* در دنیا وزرا در صورت شکست سیاست‌هایشان استعفا می‌دهند

ایزدی با اشاره به اینکه در دنیا وزرایی که طرح‌ها و سیاست‌هایشان شکست می‌خورد استعفا می‌دهند، گفت: جالب است در ایران بعضی وزرا غربی فکر می‌کنند اما هنگام عمل غربی عمل نمی‌کنند و استعفا نمی‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌یکی از نتایج مثبت برجام این است که کسانی که به آمریکا خوشبین بودند از این کشور شاکی کرد،؛ البته نقض برجام چیز جدیدی نیست چرا که اروپایی‌ها در این مدت می‌توانستند اقداماتی انجام دهند که ندادند از جمله شکایت به سازمان تجارت جهانی بابت تحریم شرکت‌هایشان از سوی آمریکا؛ به علاوه بانک‌های دولتی اروپایی می‌توانستند وارد تعامل با ایران شوند اما این کار را هم نکردند.

* بعید است اروپا تضمین دهد

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه اروپاییان تضمینی برای خرید نفت از ایران و همکاری بانکی می‌دهند، گفت: بعید است اروپا ضمانت دهد و سابقه‌شان این را نشان نمی‌دهد.  البته اروپا یک بدنه واحد نیست و با بعضی همچون ایتالیا، اسپانیا و سوئد می‌توان بهتر تعامل کرد و در کل، نباید اجازه اجماع به اروپا دهیم چون در صورت اجماع علیه ما موضع می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پایان اظهار داشت: اشکال دولت ما این بود که همه دنیا را به اروپا و آمریکا تقلیل داد و اروپا و آمریکا هم صرفا در قالب برجام دیده شده‌اند.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=212050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x