تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ظریف: مذاکرات بسیار فشرده‌ای را پشت سر گذاشتیم/ امیدواریم به برکت ماه رمضان طرف مقابل سر عقل بیاید/ اکراه و کندی غرب در اجرای تعهدات

  • کد خبر : 43498
  • 31 خرداد 1393 - 8:19
ظریف: مذاکرات بسیار فشرده‌ای را پشت سر گذاشتیم/ امیدواریم به برکت ماه رمضان طرف مقابل سر عقل بیاید/ اکراه و کندی غرب در اجرای تعهدات

وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی گفت:همکاران ما شب گذشته تا ساعت ۱.۳۰ دقیقه بامداد مشغول مذاکرات روی متن بودند. امروز نیز مذاکرات از صبح ادامه داشته و بنده با خانم اشتون دیدار داشتم

به گزارش کمال مهر“محمد جواد ظریف”  وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: مذاکرات بسیار فشرده‌ای را پشت سر گذاشتیم که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: همکاران ما شب گذشته تا ساعت ۱.۳۰ دقیقه بامداد مشغول مذاکرات روی متن بودند. امروز نیز مذاکرات از صبح ادامه داشته و بنده با خانم اشتون دیدار داشتم. هم‌اکنون نیز همکارانم از جمله آقایان عراقچی، روانچی و سایر همکاران با معاون خانم اشتون مشغول کار روی مقدمه متن هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص ویژگی این دور از مذاکرات اظهار داشت: تحولی که در دور پنجم مذاکرات رخ داد ورورد به مرحله نگارش متن بود.

ظریف افزود: در برخی مواردو قسمت هایی از متن هردو طرف توافق داریم اما در بسیاری از موارد نیز اختلاف وجود دارد که این اختلاف‌ها هم در مورد محتوای متن و هم نحوه نگارش آن است.

وی تاکید کرد: در مورد چارچوب کلی هم تاحدودی توافق وجود دارد و همچنین مقداری از مقدمه مورد اختلاف نیست اما اختلاف نظر اصلی درمورد محتوا و نگارش متن است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به هرحال این موضوع بیش از یک دهه سابقه دارد و این اختلافات غیر قابل پیش بینی نبود و ما توقع داشتیم که کار دشواری باشد. البته من احساس می‌کنم که هنوز طرف مقابل با آمادگی لازم جهت ورود به صحنه مذاکرات براساس واقعیت‌ها را ندارد.

وی افزود: این امر نیز در برخی موارد طبیعی است چراکه مذاکره کننده‌ها معمولا مذاکره را برای روزهای اخر می‌گذارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم براساس سیاست هایی که دارد و هم براساس آنچه که در ژنو برسر آن توافق شد راه حل‌هایی را پیش بینی کرده که بر اساس آن‌ها به اهداف برنامه مشترک دست یابد.

ظریف گفت: یعنی اینکه ایران برنامه جدی هسته‌ای داشته باشد و همزمان نگرانی‌های برخی از کشورهای جامعه بین‌الملل که عادت کرده‌اند خود را جامعه بین‌المللی بنامند رفع شود.

وی تصریح کرد:‌بخصوص در مرحله نهایی که تدوین متن است پیشنهادهای ما بصورت جدی تری ارائه شده و بیش از آنکه بیان مواضعمان باشد راه حل‌هایی برای رسیدن به توافق است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم نگرانی های طرف مقابل در آن رفع شود.

ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی،همواره سیاست مخالفت با سلاح های کشتار جمعی را داشته و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین جمهوری اسلامی ایران ندارد. حذف این سلاح‌ها بهترین روش اطمینان آرامش صلح و امنیت در جامعه بین الملل است.

وی در ادامه با اشاره به ان‌پی‌تی و اینکه در آن مشخص شده؛پنج عضو دائم شورای امنیت وظیفه دارند بردیگر اعضا نظارت کنند هدف از این موضوع از بین بردن این سلاح‌ها است.

ظریف در ادامه گفت: در طول دو دور مذاکره تلاش کردیم برای اینکه مواضع زیاده خواهانه طرف مقابل را برطرف کنیم و امیدواریم که آن ها به قناعت رسیده باشند و از زیاده خواهی ها صرف نظر کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به شکل مذاکره نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق ملت گفت: از حقوق ملت ایران صرف نظر نمی‌کنیم و به شکلی مذاکره نمی‌کنیم که بعد از آن کوتاه بیاییم.

ظریف با اشاره به حرف منطقی نمایندگان ایران در مذاکره با کشورهای گروه ۱+۵ گفت: حرف منطقی می‌زنیم و با توجه به راهکار و موضعی که در گذشته اتخاذ کرده‌ایم روی حرفمان می‌ایستیم.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد: برای رسیدن به توافق نیاز به خریدن متن نداریم، چرا که در شرایط خوبی هستیم و با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس به نتیجه می‌رسیم. سعی می کنیم در رسیدن به نتیجه، حقوق ملت حفظ شود.

محمدجواد ظریف در ادامه به صحبت‌های مقدماتی خود در جمع خبرنگاران ایرانی به کار مشترک ۱۰ ساعته، دو طرف روی متن اشاره و عنوان کرد. ۱۰ ساعت کار مشترک روی متن داشته‌ایم و این طبیعی است که طرفین کارهای مجزا روی متن داشته باشند. ما در این مذاکرات تیم مشورتی حقوقی و اعضای اصلی شاید صدها ساعت روی متن بحث کرده‌ایم. طرف مقابل هم مدت زیادی را برای متن قطعا صرف کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با احساس همدردی با اعضای ۱+۵ درخصوص داشتن مواضع گوناگون در مذاکره با ایران گفت: اعضای ۱+۵ مواضع الزاما نزدیک به یکدیگر ندارند و متنی که در مذاکرات ارائه می کنند معمولا مورد نظر همه آن‌ها نیست.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده کشورمان همچنین گفت: هنوز متن مشترکی نداریم.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به حضور تیم‌های مذاکره‌کننده در پایتخت‌هایشان عنوان کرد: زمانی که دو طرف به پایتخت های خودشان می‌روند دیدگاه‌های طرف مقابل را عنوان کرده و آن را به دقت روی کاغذ می‌آورند. دیدگاه‌های ما جدی ،مبنایی و منطق با اصول بین‌اللملل است.

زمان دور بعدی مذاکرات و مدت زمان آن مورد بعدی بود که ظریف در صحبت‌های مقدماتی خود به آن اشاره و عنوان کرد: با توجه به توافق قبلی که بین دو طرف صورت گرفته است؛سه هفته اول ماه ژوئیه زمان رسیدن به توافق است. ما از یازدهم تیرماه به وین می‌آییم و تا زمانی که مذاکرات نیاز و مفید باشد آن را ادامه می‌دهیم. امیدواریم با واقع‌بینی به نتیجه برسیم.

ظریف با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات عنوان کرد: ما تاکنون جدیت خود را در این مذاکرات نشان داده‌ایم و آژانس هم با گزارشی که امروز در مورد ایران منتشر کرد اعلام کرد ایران همه تعهدات خود را اجرا کرده است، ما پایداری خود به حقوق ملتمان را نشان داده‌ایم و با ترکیبی مناسب از نمونه رفتاری و نگاه به نمونه رفتاری مذاکره‌کنندگان امکان رسیدن به تفاهم را فراهم آورند.

در پایان صحبت‌های مقدماتی ظریف یکی از خبرنگاران به مواضع مشترک و یا متفاوت طرف مثابل در مذاکرات اشاره کرد و سول خود را اینگونه ادامه که آیا کشور یا کشورهایی هستند که موضع سخت‌تری داشته باشند و این امر باعث سخت تر شدن مذاکرات برای ایران شود.
ظریف در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت:‌ در گروه ۱+۵ اینگونه نیست که یک کشور جلو بایستد و همگی پشت آن صف بکشند در بعضی مواضع سخت‌ترین و تندترین عضو گروه مواضعی اتخاذ می‌کند اما ای یک واقعیت است که ۱+۵ تلاش برای رذسیدن به یک موضع مشترک در جهت رسیدن به راه حل تلاش کنند.

ظریف گفت: طرف مقابل به جای موضع‌گیری و تکرار مواضع گذشه باید به راه حل بیاندیشد؛ مواضع ما مشخص است که این مواضع صریح و منطبق با حقوق بین‌الملل هستند.

امیدواریم آن ها برای رسیدن به راه حل از اتخاذ مواضع بر مبنای افکار عمومی یا جناح سیاسی دست بکشند و آن را کنار بگذارند و به راه حل فکر کنند.

اما ظریف در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار در مورد کشور یا کشورهایی که شدیدترین مواضع را داشتند گفت: اینکه در میان کشورهای ۱+۵ موضع کدام کشور شدیدتر است باید دید در میان این کشورها کدام کشور بیشترین تحریم‌ها و فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است. آمریکا نقش قابل توجهی در اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و ضرورت دارد این کشور بیشترین تصمیم‌های سخت را به واسطه تار عنکبوت‌هایی که از طریق تحریم علیه ایران به دور خود پیچیده اتخاذ کند.

آمریکایی‌ها به واسطه تحریم‌هایی که از رئیس جمهور گرفته تا کنگره و ادارات فدرالی علیه ایران اعمال کرده‌اند باید از این شرایط رهایی پیدا کرده و با کار بیشتر تصمیمات بسیار سخت‌تری باید بگیرند.

سوال بعدی خبرنگاران در مورد اختلاف در سانتریفیوژها و طرح ایران در این زمینه بود: طریف گفت در مورد همه چیز دیدگاه‌های ما مشخص است آنچه مطرح بوده نیاز به عمل است ما شفاف اعلام کرده‌ایم که مجموعه فعالیت غنی‌سازی یک هدف بوده و در چارچوب منطقی قابل دفاع است. از کار یو‌سی‌اف اصفهان گرفته تا مجموعه نطنز و تولید سخوت در اصفهان در غالب یک مجموعه برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید می‌کنند در این زمینه باید تعریفی در خصوص نیازهای عملی صورت بگیرد. اینکه چگونه به نیازهایمان جامه عمل بپوشانیم در مذاکرات مشخص شده است برخی دیدگاه‌ها در این زمینه افراطی هستند که اصلا جای این دیدگاه‌ها روی میز مذاکره نیست.

ظریف درخصوص حضور برخی از چهره‌های جدید هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی گفت: شما در روابط بین‌الملل با دولت‌ها طرف هستید چراکه در تصمیم‌گیری‌ها دولت‌ها حرف آخر را می‌زنند که جمهوری اسلامی ایران نیز چنین است البته هر دولتی ساز و کارهای داخلی هم دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می خواهند مشکلی که خودشان برای خود درست کردند حل کنند.

وی تاکید کرد: با کمال احترام این مشکل آن‌ها است نه من و اگر دولت آمریکا تعهد می‌کند باید برای رسیدن به نتیجه تمام تلاش خود را انجام دهد. بنابراین توقع داریم تمام تحریم‌ها برداشته شود و این مطلب را نیز در تمام سطوح به آمریکایی‌ها گفته‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: البته مذاکرات در این خصوص با آقای برنز در این سطح مطرح نشد اما او خود به خوبی می‌داند که باید تحریم‌های ایران برداشته شود.

ظریف تصریح کرد: شاید این متن بیش از کلمات پرانتز داشته باشد بنابراین اصلا جای نگرانی و وجود پرانتز در چنین متن‌هایی طبیعی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه مبارک رمضان طرف مقابل سر عقل آمده و مبنای واقعیات سر میز مذاکرات آمده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: به عنوان یک طرف مذاکره احساس می‌کنم برخی حرف‌های مقابل خارج از چارچوب توافق اولیه است.

ظریف تاکید کرد: همانطور که در مقاله خود در واشگنتن پست مطرح کردم این یک فرصت استثنایی برای جامعه بین‌المللی است که یک بحران غیر ضروری و ساختگی را پایان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هنوز هم کاملا به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوارم چرا که موضوع را بغرنج نمی‌دانم هرچند برخی با اتخاذ مواضعی کار را دشوار کرده باشند اما همچنان امیدوارم.

سرپرست تیم مذاکره کننده کشورمان در خصوص زمان دور بعدی مذاکرات تاکید کرد : ما تا یازده تیر انتظار جلسه دیگری را نداریم اما در هفته آینده نمایندگان ۱+۵ جلسه داخلی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: احتمال اینکه مقدمات نیز مانند سایر نقاط متن پر از پرانتز باشد زیاد است اما به نظر می‌رسد دو طرف در خصوص  مقدمه راحت‌تر بتوانند به توافق برسند.

ظریف در خصوص روابط دوجانبه ایران و آژانس اظهار داشت: آژانس نقش مهمی در نظارت بر برنامه اقدام مشترک و همچنین برنامه درحال تدوین دارد، علاوه بر این ما روابط دیرینه‌ای نیز با آژانس داشتیم که شامل اختلافات نیز می‌شود و یکی از آن‌ها مسئله چاشنی های انفجاری است که ما در این زمینه ب سوی حل و فصل موضوع پیشرفته‌ایم و امیدواریم آژانس براساس کارهایی که انجام شده تصمیم لازم را اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت و ملت ایران هموراه به تعهدات خود پایبند بودند و این بار نیز چنین خواهد بود البته طرف مقابل نیز کمابیش و متاسفانه با تاخیر را تعهدات خود را رعایت کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: من خبر از نقض جدی تعهد از سوی طرف مقابل ندارم چراکه دارایی‌های ایران مسترد شده است. البته این اقدامات با کندی انجام شده و انتظار اینگونه نباشد.

 

ظریف افزود: همچنین برخی مقررات دست و پا گیر بوروکراتیک که صادرکنندگان ما را به زحمت انداخت نمی‌باید بود اما با وجود همه این موارد و اکراه طرف مقابل در عمل به تعهدات خود جمهوری اسلامی و مردم ایران توان خود را به نمایش گذشته‌اند و به همه ثابت کرده‌اند که آنچه برای آنان مهم است حفظ حقوق و شئونات کشور آن‌ها است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما با سربلندی هم به تمامی تعهدات خود عمل کرده‌ایم و هم به هیچ وجه نیازمند دیگران نیستیم، روی پای خود می‌ایستیم و باوجود تمام مشکلاتی که برای ملت ما ایجاد کرده‌اند این ملت مقاومت کرده و عامل موفقیت ما پایداری مردم است.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره اینکه آیا موارد اختلافی با طرف مقابل برطرف شده یا نه یا چه بخش هایی برطرف شده گفت: ۱۳ -۱۴ مورد از موارد اختلافی برطرف شده است.اما اینکه بگوییم ما کوتاه آمده ایم یا آنها کوتاه آمده ایم اینگونه نبوده است. معمولا همه صبر می کنند برای اینکه از مواضع خودشان  کوتاه نیایند .من دیدگاه ها را شفاف بیان کردم زیاده خواهی را نمی پذیریم اعتقاد داریم که راه حل همیشه وجود دارد.
وی در مورد بحث سانتریفیوژها و بحث چارچوب تعیین شده برای مذاکرات نیز گفت: عناصر اصلی چارچوب شامل مقدمه ،کارهایی که ما باید بکنیم ،کارهایی که آنها باید بکنند و سایر موارد می‌شود. اما آنچه در این میان اهمیت دارد زمان بندی در چارچوب است که هنوز در آن مورد در حال مذاکره هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بار دیگر با صلح آمیز خواندن فعالیت‌های هستنه ای کشورمان  بیان داشت: هدف برنامه ما مشخص است.خود این هدف اطمینان آفرین است.”اینکه در چه بازه‌ای از زمان به آن برسیم”این موضوعی است که در مورد آن مشغول مذاکره هستیم.این اولین بار نبود که آنها اعلام کردند که زمان نهایی به اتمام رسیده است قبلا هم این هشدار را داده بودند اما هنوز تمایل رسیدن به توافق را در مواضع آنها نمی بینیم.

جامعه بین‌المللی به این نتیجه رسیده است که ایران به دنبال رسیدن به راه حل است و اگر نرسد کوتاهی از سوی جمهوری اسلامی نیست از زیاده خواهی آنهاست.

ظریف در خصوص جنایات گروهک تروریستی داعش در عراق، گفت:‌ این از نگرانی‌های جدی ماست، بازی تبلیغاتی علیه ایران کهنه شده و همه به این نتیجه رسیدند که به سمت حل و فصل حرکت کنند و آنها که با مانع تراشی نمی‌توانند به نتیجه برسند به این درک واقعی برسند که با بهانه جویی نمی‌توانند جامعه بین‌المللی را گروگان دیدگاه‌های خود قرار دهند.

وی افزود:  برنامه غنی سازی مربوط به مردم ایران است و ما درباره برنامه‌ای که متعلق به مردم ایران است درخواستی نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حامیان افراط و تروریسم از جمله گروه تروریستی داعش در عراق گفت: حامیان این گروه‌ها بدانند این حرکت‌ها دامن‌گیر خودشان خواهد شد و در گذشته حرکت‌های افراطی دامنگیر ایجاد کننده آن شد.

ظریف تاکید کرد:  معتقدیم مبارزه با تروریسم و افراطی گری یک مبارزه جهانی است و باید براساس مقررات بین‌المللی وبدون اهداف موقتی سیاسی صورت گیرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه کشورمان پس از شرکت کردن در این نشست مطبوعاتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران این دور از مذاکرات را شروعی برای مرحله پایانی دانست.متن این گفتگو  (اینجا )منتشر شده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=43498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x