تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سید حسن نصرالله باب نجات یهودیانِ سرزمین اشغالی را باز کرد/ عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای به معنای اعلام جنگ است

  • کد خبر : 203001
  • 12 مهر 1396 - 10:18
سید حسن نصرالله باب نجات یهودیانِ سرزمین اشغالی را باز کرد/ عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای به معنای اعلام جنگ است

دبیر کل حزب‌الله باب نجات را برای کسانی که در داخل سرزمین‌های اشغالی خود را از صهیونیست‌ها متمایز می‌کنند باز کرده و تأکید کرد که یهودیان دشمنان حزب الله نیستند.

سید حسن نصرالله

به گزارش «کمال مهر» – سخنرانی‌های اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در عرصه‌های مختلف به‌ ویژه در زمینه تهدیدات بازدارنده و دفاعی مطرح‌ شده در برابر رژیم صهیونیستی مورد توجه بسیاری از رسانه‌های خبری و تحلیلگران قرار گرفته و گزارش ها وتحلیل های متعددی در رابطه با این اظهارات نوشته شده است. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، نگاهی کوتاه، خلاصه و گذرا به تحلیل های مختلفی است که از سوی کارشناسان مسائل بین‌المللی در این مورد منتشر شده است.

الاخبار: مواضع سید حسن نصرالله حسینی است

روزنامه الاخبار در مقاله خود به قلم علی حیدر می‌نویسد که “گزینه حسینی” همچنان با قدرت در مواضع سیدحسن نصرالله و تعیین گزینه‌های حزب‌الله در برابر توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی قابل مشاهده است. او در سخنرانی خود تأکید کرد: هنگامی که طاغوت‌های دنیا از طریق رفتارهای ترامپ و تلاش‌های نتانیاهو ما را در برابر جنگ یا تسلیم، جنگ یا ذلت قرار دهند، یا ابا عبدالله، موضع ما همان مواضع شما خواهد بود که فرمودید: ألا إن الدعی إبن الدعی قد رکز بین إثنتین بین السِله والذله وهیهات منا الذله.

کسانی که کمترین اطلاعاتی از تاریخ حزب‌الله و گزینه‌های آن داشته باشند ، متوجه این موضوع خواهند بود که این حزب موازنه دقیقی در تبیین مواضع خود دارد. حتی اگر حسن نصرالله در سخنرانی‌های خود به اطلاعات ویژه‌ای در رابطه با ارزیابی‌های خود نسبت به جنگ اسرائیل اشاره نکند ، این موضوع از طریق ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی در مورد این جنگ کاملاً روشن است. البته روشن کردن گزینه‌های عملیاتی حزب‌الله برای مقابله با اسرائیل در هر جنگ آینده که در موقعیت‌های مناسب به آن اشاره شده ، در نتیجه شناخت دقیق از محیط اطراف لبنان و تهدیداتی است که در درجه اول ناشی از موجودیت دشمن صهیونیستی است.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که حزب‌الله برای نشان دادن مواضع خود ضد رژیم صهیونیستی نیاز به موقعیت مناسب ندارد ، به ویژه در این مرحله که وارد جنگ سرنوشت‌ساز در مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و منطقه شده است.

دلیل اصلی اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی

الاخبار می افزاید: شاید سرکردگان رژیم صهیونیستی و دیگر جریان‌های متخاصم با حزب‌الله سیگنال‌های مربوط به ماهیت و رویکرد حسینی در گزینه‌های حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی را درک نکنند. تجربه‌های گذشته به ویژه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که اشتباهاتی که رژیم صهیونیستی در آن گرفتار شده ناشی از عدم دیدگاه روشن نسبت به نقطه‌ نظر حزب‌الله به چالش‌ها و تهدیدات فراروی خود و منطق این حزب در تبیین گزینه‌ها و مواضع خود است که باعث شده همواره ارزیابی‌هایی اشتباهی نسبت به مواضع این حزب داشته باشند. به عنوان مثال ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی، مداخله حزب‌الله در جنگ موجود در سوریه در برابر گروه‌های تروریستی و تکفیری را بعید می‌دانست.

منطق امام حسینی ضرورتاً منطقی شهادت‌طلبانه نیست ، بلکه یک رویکرد فکری است که حزب‌الله لبنان نیز به آن تعلق دارد ، این رویکرد مبتنی بر عزم راسخ برای انجام تکلیف است و سید حسن نصر الله نیز از همان شب اول محرم در سخنرانی خود به آن اشاره کرد. این مأموریت در شرایط کنونی، دفاع از لبنان و مقاومت تحت هر هزینه‌ای است. این همان پروژه ای است که در برابر اسرائیل پیروز شده ، البته این پروژه با بالاترین سطوح آمادگی جهت جان‌فشانی و شهید دادن همراه است.

در شرایطی که حزب‌الله در نتیجه جنگ ضد داعش نیاز دارد تا جبهه دیگری را در برابر رژیم صهیونیستی باز نکند ، اما مواضع و تهدیدات و هشدارهای نصرالله در برابر دشمن صهیونیستی نسبت به گذشته به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. محوریت این تهدیدات را مواضع بازدارنده و دفاعی شامل می شود. البته ممکن است که این تقابل وارد سطحی مشخص از ماهیت هجومی شده و دایره های آن از محاسبات و ارزیابی‌های تل‌آویو فراتر رود ، اما با این وجود نیز همچنان در راستای بازدارندگی و دفاع از لبنان خواهد بود.

حزب‌الله هنگامی که خود را در برابر چالش‌هایی در این سطح از سوی تل‌آویو و واشنگتن برای انتخاب بین دو گزینه جنگ یا تسلیم می بیند، این عرصه را شرایط و فرصت خوبی برای ارائه رویکردهای اعتقادی و فرهنگی خود در بالاترین سطوح می داند که تنها منحصر به از بین بردن اهداف رژیم صهیونیستی نیست، بلکه تا حد زیادی پا را از این روند فراتر می گذارد.

الاخبار در پایان این مقاله تاکید می کند:  در سایه آن چه که گفته شد رفتار کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی در عبور از ارائه ارزیابی و تحلیل از اظهارات سید حسن نصرالله کاملاً قابل درک به نظر می‌رسد. البته این اقدام از طریق موسسات سانسور نظامی رژیم صهیونیستی صورت می گیرد تا پیشنهادات ارائه شده از سوی این مراکز برای این رویکرد کلی و نحوه پرداختن رژیم صهیونیستی به این مطالب مشخص شود.

غالب قندیل: چرایی تمایز میان یهودیت و صهیونیسم

غالب قندیل تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در تحلیل خود از اظهارات سید حسن نصرالله تاکید کرد که وی معادله بازدارنده را با تمامی وزنه خود در سخنرانی‌هایش نشان داد و تأکید کرد که هر ماجراجویی جنگی رژیم صهیونیستی از نوع تهدیدات و رفتارهای بنیامین نتانیاهو باعث می‌شود هیچ منطقه امنی در تمامی سرزمین‌های اشغالی باقی نماند. این موضوع ماهیت ابزارهای پیچیده  نظامی و برنامه های دفاعی که حزب‌الله برای مقابله در برابر هر تجاوزی در اختیار دارد را به دشمن صهیونیستی نشان می‌دهد.

وی در تبیین نکته‌ای دیگر از این سخنرانی تأکید کرد که نصرالله عمدا میان دو عبارت یهود و صهیونیسم تفاوت قایل شد. این یک منطق علمی و عملیاتی در مدیریت درگیری است که پیش ‌از این در گفتمان عربی شاهد آن نبودیم و اینگونه نشان داده شده بود که عناصر رژیم صهیونیستی همبستگی بالایی با یکدیگر دارند. اما تجربه رهبر مقاومت نشان داد که تعمیق شکاف‌ها و تناقض‌های موجود در داخل سرزمین‌های اشغالی امری ممکن بوده و نیازمند تلاش است. دبیر کل حزب‌الله سخنرانی خود را با هوشمندی و واقع‌گرایی بالایی انجام داده و از یهودیان غیرصهیونیسم خواست تا خود را از آنها جدا کنند و قبل از اینکه هزینه ماجراجویی‌های جنگی و تجاوزطلبانه نتانیاهو را بپردازند ، از سرزمین‌های اشغالی خارج شوند.

هوشمندی استراتژیک نصرالله در جنگ نرم

سومین نکته ای که قندیل از این سخنان برداشت می‌کند ، این است که سرکردگان رژیم صهیونیستی اذعان دارند که هنگامی که سیدحسن نصرالله معادله‌ای را مطرح می‌کند ، تمامی کارشناسان و مسئولان واقعیت‌های آن را بررسی کرده و امکان عملیاتی آن را تأکید کردند. به همین علت است که آنها مانند تمامی موارد گذشته این معادله‌ها را جدی می‌گیرند و اقدامات و تدابیر عملیاتی برای جلوگیری از هشدارهای سیدحسن نصرالله را در برابر دیدگان وحشت‌زده صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان انجام می‌دهند.

قدرت روزافزون مقاومت و محور منطقه‌ای آن به کابوسی برای سرکردگان رژیم صهیونیستی تبدیل شده و سخنرانی رهبر مقاومت موج جدیدی از کابوس نگرانی‌ها را در داخل افکار عمومی رژیم صهیونیستی به راه انداخته است. دبیر کل حزب‌الله باب نجات را برای کسانی که در داخل سرزمین‌های اشغالی خود را از صهیونیست‌ها متمایز می‌کنند باز کرده و تأکید کرد که یهودیان دشمنان حزب الله نیستند.

نکته پایانی قندیل در رابطه با ارزیابی تحلیلی سخنان دبیرکل حزب‌الله این است که گفتمان جدیدی که وی به راه انداخت، باعث می‌شود رهبران عربی از تجربه‌های آن استفاده کرده و مدیریت درگیری‌ها بر اساس رویکردهای فرهنگی بی‌سابقه را دنبال کرده و به دنبال تقویت فرصت‌های شکاف و تجزیه در داخل رژیم صهیونیستی بر آیند. این سخنان خطاب به تمام یهودیان دنیا است و باعث می‌شود صهیونیست‌ها از هم‌گرایی و ابراز همبستگی آنها محروم شده و موج تحرکات ضد صهیونیستی و ایستادگی در برابر ماجراجویی‌های تجاوزطلبانه آنها را تقویت کند. این موضوع نشان دهنده هوشمندی استراتژیکی است که مبنای تحولات آینده و واکنش‌ها نسبت به جنگ احتمالی را روشن می‌کند.

عبدالباری عطوان: یهودیان هیزم جنگ افزوری آمریکایی- صهیونیستی نشوند

عبدالباری عطوان دیگر تحلیلگر عرب است که به بررسی ابعاد و سیگنال‌های سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله پرداخت و نوشت که سخنان سیدحسن نصرالله که در میان جمع گسترده‌ای از مردم در مراسم عاشورا مطرح شد، مانند سخنرانی‌های سابق وی نبود و نقاط عطف و هشدارها و پیش‌بینی‌ها و مواضع صریح و قوی در خود داشت که باعث می‌شود ما بتوانیم آینده منطقه عربی و جنگ ‌ها و تغییرات اساسی در نقشه‌ها و مرزهای آن را را بررسی کنیم.

عطوان افزود: سید حسن نصرالله برای اولین بار بین صهیونیسم و یهودیت تمایز قایل شد و اولی را یک جنبش اشغالگر و نژادپرستانه دانست و دومی را دین آسمانی قابل احترام توصیف کرد. او تأکید کرد که جنگ او با صهیونیست ها است و نه یهودی ها. وی در عین حال به یهودیان هشدار داد که به سمت توطئه‌های آمریکایی که می‌خواهد آنها را هیزم طرح‌های آینده خود در منطقه بکند ، کشیده نشوند.

وی نکته جدید در سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله را این بخش از اظهارات وی دانست و تأکید کرد: کابینه نتانیاهو به دنبال برنامه‌ریزی برای جنگ است و اگر آتش جنگ را برافروزد، نمی داند که پایان این جنگ به کجا ختم خواهد شد و چه مساحت‌های را در بر خواهد گرفت؟ وی در تشریح این موضوع افزود: نتانیاهو در جلوگیری از رسیدن به توافق هسته‌ای ناکام ماند و الان با همراهی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد منطقه را به سمت جنگ جدیدی سوق دهد.

عطوان در مقاله خود می‌افزاید که جنبش مقاومت یعنی حزب‌الله یک جنبش موسساتی شامل بانک ایده ها و عقل ها و مراکز مطالعاتی و پژوهشی است و بیشتر شبیه ساختار یک دولت است تا یک جنبش مقاومت. این جنبش ارتباط مستحکمی با قدرت‌های منطقه‌ای برتر نظیر ایران ایجاد کرده و اطلاعات و پژوهش‌های خوبی برای ارزیابی مواضع خود دارد و می‌تواند از آنها در ایجاد استراتژی دفاعی و هجومی خود بهره‌برداری کند.

هنگامی که سیدحسن نصرالله خواستار ترک سرزمین‌های اشغالی از سوی یهودیان می‌شود تا آنها به هیزم جنگی دولت احمق نتانیاهو تبدیل نشوند، بخشی از جنگ روانی مشروعی را مدیریت می کند.

هشدارهای سید حسن نصرالله باید در روند تصمیم‌سازی‌های دونالد ترامپ در عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای به بهانه عدم تعهد ایران به بندهای توافق مورد توجه قرار گیرد.  عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای به معنای اعلام جنگ است ، چرا که تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران را به شرایط قبل از امضای توافق‌نامه بازمی‌گرداند و این موضوع باعث می‌شود ایران نیز غنی سازی اورانیوم با درصد بالاتری را آغاز کند که این موضوع احتمال تجاوز نظامی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

حزب الله و خشک کردن ریشه های تجزیه طلبی در منطقه

عطوان به بخشی دیگر از بیانات دبیر کل حزب‌الله اشاره کرده و می‌افزاید که هیچ مناقشه‌ای در این مطلب نیست که استقلال کردستان عراق توطئه‌ای تجزیه‌طلبانه از سوی آمریکا برای تجزیه منطقه است و این روند تقسیم تنها منحصر به عراق نیست و احتمالاً شامل عربستان سعودی و دولت‌های عربی و خاورمیانه دیگر نیز باشد، اما جنگ آینده به قطع و یقین وجود خواهد داشت و این جنگ در سرزمین‌های فلسطین خواهد بود تا این طرح تجزیه طلب آمریکایی اسرائیلی را از سرچشمه هدف قرار دهد.

عطوان در پایان مقاله خود می‌افزاید: اسرائیل آمریکا را به جنگ تشویق می‌کند و از برگه های استقلال شمال عراق و توافق هسته‌ای ایران به‌عنوان بهانه‌هایی برای این موضوع استفاده می‌کند. این رژیم بزرگ‌ترین اشتباه عمر کوتاه خود را مرتکب می شود، چرا که جنگ آینده اگر برافروخته شود، متوقف نخواهد شد و فراتر از تمامی جنگ‌های گذشته خواهد بود، این در صورتی است که آخرین جنگ منطقه نباشد.

یهودیان بارها سخنان نصرالله را مطالعه کنند

عطوان می افزاید: هر کس که خود را جای یهودیان سرزمین‌های اشغالی قرار می‌دهد ، باید این سخنرانی را کامل و خوب و با دقت چندین بار مطالعه کند. بار دیگر باید این نکته را تکرار می کنیم که این مرد [سید حسن نصرالله ] حرفی را که بگوید، عمل می‌کند و وارد هیچ جنگی نمی‌شود مگر این که در آن پیروز شود. این بخشی از سابقه او است که در ارزیابی هویت اشخاص و شخصیت آنها به ویژه در غرب یک نکته مهم به شمار می‌رود.

پایگاه خبری النشره نیز که معمولاً مواضع ناهمگونی با حزب‌الله لبنان دارد، در تحلیلی به بررسی سیگنال‌های مربوط به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در عرصه داخلی و منطقه‌ای کرده و می نویسد که پیام‌های این سخنرانی‌ها بیشتر مربوط به مسائل منطقه‌ای بود.

النشره عدم حضور پیام‌های داخلی در این سخنرانی‌ها را در نتیجه دو موضوع احتمالی می داند، اول اینکه حزب‌الله لبنان سعی دارد از درگیری‌های حساس داخلی که بحران را افزایش می دهد ، دوری کند و دوم اینکه حزب الله در شرایطی از میانجگری (یه عنوان نقش میانجی یا یکی از طرفین منازعه) قرار دارد و نمی خواهد روند آرامش کنونی را به هم بریزد.

وی همچنین می خواهد نشان دهد که شیعیان به دنبال ایجاد تنش در مناسبات میان اهل تسنن و شیعیان نیستند و فتنه به هر دو طرف ضربه می زند و منافع آنها را به مخاطره می‌اندازد و باعث کاهش نقش و حضور آنها در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای می شود.

در سطح منطقه‌ای اما، سید حسن نصرالله می‌خواست این پیام را ارائه کند که اسرائیل نمی‌تواند جنگی را در مفهوم کلی خود به لبنان یا هر کشور دیگری تحمیل کند و به جای آن می‌خواهد شهرهای کوچک داخلی را از طریق گروه‌های وابسته به خود ایجاد کند که این جنگ ها دردناک‌تر از جنگ‌های نظامی است.

وی در عین حال توضیح داد که تصمیم به جنگ دیگر در دست اسرائیل نیست و در صورتی که با این واقعیت مخالفت کند، گرفتار عواقب وخیمی نه تنها در عرصه میدانی، بلکه در اوضاع دیپلماتیک خواهد بود. نصرالله تأکید کرد که هدف تجزیه‌طلبی در منطقه شاید در کوتاه‌مدت به نفع رژیم صهیونیستی باشد ، اما در بلندمدت به مشکلی برای این رژیم و سایر کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=203001

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x