تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

خواب جدید آمریکا، فرانسه، سعودی‌ها و ترکیه برای شمال سوریه + نقشه میدانی

  • کد خبر : 213753
  • 24 خرداد 1397 - 14:33
خواب جدید آمریکا، فرانسه، سعودی‌ها و ترکیه برای شمال سوریه + نقشه میدانی

دولت ترکیه از دو سال قبل برای تشکیل هلال تروریستی جرابلس – ادلب وارد عمل شد و با اشغال شهر عفرین و مناطق حومه تا حدودی به هدف نزدیک شد.

سوریه

به گزارش «کمال مهر»، با پاکسازی مناطق مرکزی سوریه از لوث وجود گروه های تروریستی و به آغاز شمارش معکوس برای شروع عملیات در جنوب، حامیان تروریست ها به دنبال افزایش نفوذ خود در شمال سوریه هستند.

آزادسازی کامل استان دمشق، جنوب استان حماه و شمال استان حماه باعث شد تا اهرم فشار جبهه غربی – عربی – صهیونیستی بر دولت مرکزی در پایتخت برداشته شود اما این به معنای پایان ماجراجویی حامیان تروریست ها نیست.

آمریکا، فرانسه، ترکیه و عربستان سعودی چهار کشوری به شمار می آیند که در ماه های گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی را برای افزایش دامنه نفوذ در شمال سوریه کردند و با لشکرکشی و ساخت پایگاه برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

نقشه تحولات میدانی شمال سوریه

دولت ترکیه از دو سال قبل برای تشکیل هلال تروریستی جرابلس – ادلب وارد عمل شد و با اشغال شهر عفرین و مناطق حومه تا حدودی به هدف نزدیک شد و حالا درصدد است با تصرف شهر منبج، پروژه خود را در شمال سوریه تکمیل کند.

آنکارا برای این که بتواند در مذاکرات سیاسی آینده سوریه امتیازی بیشتری به دست آورد در هفته های گذشته مذاکرات فشرده ای را با مقامات دولت آمریکا داشت تا مجوز ورود نیروهای خود را برای ورود به شهر منبج بگیرد.

دولت آمریکا اگر چه با ورود یک طرفه نیروهای ارتش ترکیه به منبج مخالفت کرده اما دو طرف به توافقی رسیدند که بر مبنای آن شهر منبج توسط نیروهای مشترک ترکیه و آمریکا اداره می شود و شبه نظامیان کُرد از این شهر خارج خواهند شد.

از سویی دیگر، تحرکات دولت فرانسه در ماه های گذشته برای نفوذ در شمال سوریه افزایش یافته و ساکنان کاخ الیزه با حمایت از شبه نظامیان کُرد در تلاش هستند از رقبا و متحدان خود عقب نمانند و سهمی در مذاکرات سیاسی داشته باشند.

گفته شده فرانسه به بهانه مقابله با اشغالگری نیروهای ارتش ترکیه و حمایت از شبه نظامیان کُرد به دنبال افزایش نیروهای خود در شمال سوریه است و همزمان گسترش پایگاه خود را در این محور در دستور کار قرار داده است.

نیروهای نظامی فرانسه از سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه حضور دارند و در حال حاضر در پایگاه «تل مشتل نور» در جنوب شهر کوبانی، شمال استان رقه (شهر تل ابیض) و شرق رود فرات مستقر شدند.

رژیم سعودی هم که دریافته است در مرکز و جنوب سوریه دیگر جایی ندارد برای  حمایت از گروه های تروریستی و استقرار نیروهای نظامی خود در شمال وارد عمل شده و سرمایه گذاری هنگفتی کرده است.

در یک سال گذشته، مقامات و شاهزاده های سعودی در چند مرحله به شمال سوریه سفر کرده اند و درصدد همکاری با شبه نظامیان کُرد هستند و نیروهای آنان با چراغ سبز آمریکا در شمال شرق استان حلب، شمال و مرکز استان رقه و غرب استان حسکه حضور دارند.

آل سعود همچنین به دولت آمریکا متعهد شده تا تمام هزینه های نیروهای آنان را به همراه ساخت پایگاه های جدید در شمال سوریه پرداخت کند چرا که خروج نیروهای آمریکایی را از سوریه به معنای شکست قطعی خود در منطقه می داند.

اما آمریکایی ها که از ۴ سال قبل با ساخت بیش از ۱۰ پایگاه نظامی مواضع خود را در شمال و شرق سوریه مستحکم کرده اند دهها تن از نیروهای خود را به همراه تجهیزات سنگین نظامی به شهر منبج اعزام کرده اند.

به گزارش مشرق، آمریکایی ها که در حال ساخت یک پایگاه در منطقه «العون» در شمال شهر منبج هستند و خبرها حاکیست دهها تانک، خودروی زرهی و نفربر به این منطقه ارسال کرده اند.

عملیات ساخت یک پایگاه نظامی دیگر در مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد در شرق رود فرات و نزدیکی میدان نفتی «العمر» (بزرگ ترین میدان نفتی سوریه) توسط نیروهای آمریکایی تقریبا به پایان رسیده است.

براساس اعلام منابع میدانی، آمریکایی ها درصدد هستند با ساخت پایگاه نظامی در حومه میدان های نفتی بزرگ از نزدیک شدن نیروهای سوری و مقاومت به این مناطق جلوگیری کنند و بهره برداری از میدان های نفتی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش مشرق، مسابقه دولت های آمریکا، فرانسه، ترکیه و عربستان برای اشغالگری در شمال سوریه و فشار به دولت مرکزی ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید دمشق برای عقب راندن نیروهای خارجی چه راهبردی را در پیش خواهد گرفت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=213753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x