تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

حمله هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است+ عکس و فیلم

  • کد خبر : 210854
  • 26 فروردین 1397 - 0:21
حمله هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است+ عکس و فیلم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد امروز از آغاز تهاجم نظامی این کشور با همراهی انگلیس و فرانسه به سوریه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سرانجام پس از یک هفته تهدید و اتهام‌زنی علیه دولت  بشار اسد درخصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما، بامداد امروز فرمان حمله نظامی به سوریه را صادر کرد.

حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است
ترامپ در حال اعلام دستور حمله موشکی به فرانسه

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در نطقی رسمی خود در کاخ سفید گفت: «هموطنان آمریکایی‌ام، دقایقی پیش من به نیرو‌های مسلح ایالات متحده دستور دادم تا حملاتی دقیق علیه اهدافی که با قابلیت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه مرتبط هستند، صورت دهند. هم‌اکنون ترکیبی از عملیات نیرو‌های مسلح فرانسه و انگلستان در همراهی با آمریکا در جریان است. ما از هر دو کشور مذکور به خاطر همراهی با آمریکا تشکر می‌کنیم.»

ترامپ افزود: «امشب درباره دلیل این حمله صحبت خواهم کرد. امیدوارم روزی بتوانیم با روسیه و حتی شاید ایران کنار بیاییم. افزایش همکاری دوستان ما از جمله عربستان، قطر و امارات باعث خواهد شد که ایران از نابودی داعش منتفع نشود!»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: «روسیه باید تصمیم بگیرد که این “راه تاریک” را پی بگیرد یا به کشور‌های متمدن بپیوندد. حملات آمریکا اماکن مشخصی از جمله تسلیحات شیمیایی سوریه را هدف قرار می‌دهد.»

تایید همراهی انگلیس با آمریکا در حمله به سوریه
نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌‌ای همراهی با آمریکا در حمله به سوریه را تایید کرد. ترزا می در این بیانیه گفت به نیرو‌های مسلح کشورش اجازه داده است حملات هماهنگ شده‌ای را برای متوقف ساختن توان نظام سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی انجام دهند. وی افزود هیچ جایگزینی برای استفاده از نیروی نظامی علیه دولت سوریه وجود ندارد.

بیانیه کاخ الیزه درباره تجاوز به سوریه
کاخ الیزه نیز با انتشار بیانیه‌ای تصمیم رئیس جمهور فرانسه را برای همراهی با آمریکا در حمله به سوریه به طور رسمی اعلام کرد.

در این بیانیه به نقل از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ادعا شده است: روز شنبه هفتم آوریل سال ۲۰۱۸ ده‌ها مرد، زن و کودک در دوما با استفاده از سلاح شیمیایی کشتار شدند که این نقض کامل قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

مکرون ادعا کرد: هیچ تردیدی در مورد مسئولیت نظام سوریه در این حملات وجود ندارد. به این ترتیب از خط قرمزی که فرانسه در سال ۲۰۱۷ تعیین کرده بود، عبور شده است.  بنابراین من به نیرو‌های ارتش فرانسه دستور حمله در چارچوب عملیات بین‌المللی با همراهی ائتلافی متشکل از آمریکا و انگلیس و برای مقابله با تسلیحات شیمیایی غیرمجاز سوریه را صادر می‌کنم.

تهاجم نظامی آمریکا علیه سوریه آغاز شد
اتاق جنگ دولت فرانسه پیش از صدور فرمان حمله نظامی به سوریه

جزئیات حمله نظامی مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه بامداد امروز از آغاز تهاجم آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اولین صدای انفجار ساعت ۴ بامداد به وقت محلی شنیده شده است.

تلویزیون سوریه اعلام کرد پدافند هوایی این کشور با چند موشک تام‌هاوک مقابله کرده است. ارتش سوریه هم خبر داد، ۱۳ فروند موشک دشمن در منطقه کسوه در ۳۰ کیلومتری جنوب دمشق منهدم شدند.

بر خلاف حمله سال گذشته به سوریه، آمریکا آماری از تعداد موشک‌های پرتابی نداده است. به نظر می‌رسد ترس از معدوم شدن برخی از آن‌ها با سیستم پدافند هوایی سوریه و روسیه علت آن است. با این حال، اسکای نیوز به نقل از چند مقام آمریکایی، تعداد موشک‌های شلیک‌شده به تاسیسات نظامی سوریه را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ فروند اعلام کرده است.

پنتاگون اعلام کرد، در حمله به سوریه هم از ناو جنگی و هم از هواپیما استفاده شده است. فاکس نیوز خبر داد، صدای انفجار در حمص هم شنیده شده است.

به گفته بی‌بی‌سی، «مرکز تحقیقات علمی» سوریه در شرق دمشق یکی از مراکزی است که مورد حمله قرار گرفته است.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد جنگنده‌های این کشور موشک‌هایی را به مراکز نظامی نزدیک استان حمص سوریه شلیک کرده‌اند.

سی ان ان به نقل از یک مسئول بلند پایه دولت آمریکا اعلام کرد، این حملات هنوز تمام نشده و ممکن است تنها موج نخست یک حمله چندگانه باشد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «در حملاتمان زیرساخت‌های نظام سوریه در حملات شیمیایی را هدف قرار دادیم. اقدام ما عزم جامعه بین‌الملل را برای جلوگیری از بکارگیری تسلیحات شیمیایی نشان داد. هم پیمانان ما آماده‌اند تا حمله به اهداف در سوریه را ادامه دهند.»

حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است
تصویری از آسمان دمشق همزمان با حمله موشکی شبانه آمریکا، انگلیس و فرانسه

اعلام پایان دور نخست حمله غربی‌ها به سوریه
جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادعا کرد: «مراکزی که هدف گرفته شدند مرتبط با توانمندی تسلیحات شیمیایی دولت سوریه بودند. ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد. ما حملات هوایی خود به سوریه را با روسیه هماهنگ نکردیم.»

ژنرال دانفورد افزود: «اولین هدف یک مرکز پژوهشی سوریه بود که در دمشق واقع شده است. دومین هدف، انبار تسلیحات شیمیایی (ادعایی) در غرب حمص بود. سومین مرکز مورد حمله که در مجاورت هدف دوم واقع شده بود مرکزی شامل انبار تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم بود.»

این مقام آمریکایی همچنین از پایان دور اول تجاوز نظامی به سوریه خبر داد.

نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌های کنگره آمریکا گفت: «یک شب حملات هوایی جای استراتژی فراگیر درباره سوریه را نمی‌گیرد. رییس جمهور باید به کنگره بیاید و مجوز استفاده از اقدام نظامی را بگیرد.»

وی همزمان مدعی شد: «پوتین به این علت که بشار اسد را قادر ساخت برضد مردم سوریه اقدام کند مقصر است و باید پاسخگو باشد.»

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا اعلام کرد، مرکز پژوهش‌ها در برزه دمشق و انبار مهمات در حمص در حمله بامداد امروز هدف قرار گرفت.

تلویزیون سوریه گفت: هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق کذب است. با تمام موشک‌های شلیک شده در حمص مقابله شده و ۱۳ موشک مهاجم ساقط شده است.

روسیه نیز اعلام کرد در کل ۱۰۳ موشک به سوریه شلیک شده که پدافند هوایی سوریه ۷۱ فروند از آنها را ساقط کرده است.

تهاجم نظامی آمریکا علیه سوریه آغاز شد/ اوضاع در دمشق عادی است
شلیک پدافند هوایی سوریه به سمت موشک‌های ائتلاف متجاوز غربی

حمایت ناتو از تجاوز به سوریه
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از حملات غرب به سوریه اعلام کرد.

طبق این بیانیه که در ساعات اولیه صبح روز شنبه در بروکسل منتشر شد، ناتو تاکید کرد از حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس بر ضد سوریه حمایت می‌کند.

شبکه اسکای نیوز اعلام کرد ارتش سوریه در مقابل، پهپاد‌ها و مراکز وابسته به آمریکا و انگلیس را در سوریه هدف قرار داده است.

این شبکه به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد در این حملات از موشک‌های کروز استفاده شد. در این حملات حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک شلیک شده است.

اسکای نیوز همچنین به نقل از یک مسئول روس نیز اعلام کرد موشک‌های کروز بوسیله هواپیما‌های بمب‌افکن شلیک شده است.

در همین حال، یک مقام سوری اعلام کرد پایگاه‌هایی که در این حملات هدف قرار گرفتند، چند روز پیش با اعلام هشدار روسیه تخلیه شده بودند.

حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است+ عکس و فیلم
تصویر لاشه یکی از موشک‌های ساقط شده توسط پدافند هوایی سوریه

اعتراض‌های مردمی به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه

طبق اعلام رسانه‌های سوری، مردم دمشق از ساعات اولیه امروز در حمایت از دولت سوریه و محکومیت حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به خیابان‌ها آمده‌اند و زندگی در این شهر جریان عادی خود را طی می‌کند. در همین حال، معترضان آمریکایی در اعتراض به حمله آمریکا و همپیمانانش به سوریه در برابر کاخ سفید و برج ترامپ در نیویورک تجمع کردند.

حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است
راهپیمایی مردم دمشق در ساعات اولیه صبح در محکومیت تجاوز نظامی مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه


حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ اوضاع در دمشق عادی است+ عکس و فیلم
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه صبح امروز در زمان همیشگی برای شروع کار وارد کاخ ریاست جمهوری شد


فیلمی از لحظات اولیه حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه


بیشتر بخوانید: شادی مردم دمشق با پرچم ایران ساعاتی پس از حملات هوایی ناکام آمریکا+ تصاویر


انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=210854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x