تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

جلوگیری از خروج ۱۶۰ میلیون دلار از کشور، رهاورد طرح “اربعین بدون دلار”/ حذف دلار از تبادلات اربعین؛ مقدمه ای بر خروج از سلطه این برگه پول امریکایی

  • کد خبر : 205286
  • 03 آبان 1396 - 19:27
جلوگیری از خروج ۱۶۰ میلیون دلار از کشور، رهاورد طرح “اربعین بدون دلار”/ حذف دلار از تبادلات اربعین؛ مقدمه ای بر خروج از سلطه این برگه پول امریکایی

مدیرکل عتبات سازمان حج گفت: طبق آمار سفر به عراق برای هر فرد در حدود ۴۰ دلار هزینه دارد و حالا با یک ضرب و تقسیم برای کل زائران که در حدود چهار میلیون نفر هستند، ۱۶۰ میلیون دلار هزینه می شود و اگر به طور کامل دلار حذف شود از نظر اقتصادی این میزان ارز به نفع کشور است که از ایران خارج نمی شود.

به گزارش«کمال مهر:»به نقل از رودآور؛ سی ام مهر ماه سال جاری بود که در خبری مجید آقابابایی درباره آخرین برنامه‌ریزی برای صدور روادید زائران اربعین حسینی اظهار کرده بوده که “با پیگیری های وزارت کشور و وزارت امورخارجه و همکاری دولت عراق، اخذ دلار برای صدور روادید از زایرین اربعین حسینی  از روز جاری حذف و هزینه روادید به ریال توسط سفارت و کنسولگریهای عراق و دفاتر موقت ۱۲ گانه صدور روادید دریافت می‌شود.”

این در حالی است که گفته می شود مسئولان ستاد مرکزی اربعین تا شب گذشته دوم مهرماه، منتظر پاسخگویی مسئولان عراقی بودند و گفته شده که همین شب با توافقی، عراقی ها نیز جواب مثبت داده اند و قرار است این طرح از امروز چهارشنبه سوم آبان ماه اجرایی شود.

در این باره «محسن نظافتی» مدیرکل عتبات سازمان حج در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: طرح حذف دلار برای اخذ روادید از فردا با یک تأخیر چهار روزه عملیاتی می شود.

وی اظهار کرد: حذف دلار برای دریافت ویزا که پیشنهاد آن از طرف ایرانی بود، اقدام بسیار خوبی است و حتی می توان در آینده در خصوص تعدیل قیمت های دیگر هم با برادران عراقی هماهنگ شد تا علاوه بر اینکه دلار دریافت نکنند بلکه هزینه این سفر را تا حدودی کاهش دهند، چرا که این مسائل و طرح ها موضوعی دو طرفه و متقابل از سوی دو کشور است.

مدیرکل عتبات سازمان حج افزود: به طور معمول سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ نفر در مراسم اربعین حضور می یابند و ویزا دریافت می کنند و در حدود یک میلیون و ۵۰۰ نفر هم در روزهای دیگر به جز ایام اربعین به عراق اعزام می شوند، یعنی در حدود چهار میلیون نفر با دریافت ویزا به این کشور سفر می کنند.

جلوگیری از خروج ۱۶۰ میلیون دلار از کشور، رهاورد طرح “اربعین بدون دلار”

نظافتی تصریح کرد: طبق آمار این سفر برای هر فرد در حدود ۴۰ دلار هزینه دارد و حالا با یک ضرب و تقسیم برای کل زائران ۱۶۰ میلیون دلار هزینه می شود و اگر به طور کامل دلار حذف شود از نظر اقتصادی این میزان ارز به نفع کشور است که از ایران خارج نمی شود.

وی در ادامه عنوان کرد: گفته شده شب گذشته طرف عراقی موافقت خود را در این باره اعلام کرده است، که اگر این گونه باشد این مهم از امروز ابلاغ می شود، دلار برای دریافت ویزای اربعین حذف می شود و در نهایت به طور قطع از امروز مسئولان ستاد مرکزی اربعین پیگیر می شوند.

حذف دلار از تبادلات اربعین؛ مقدمه ای بر خروج از سلطه این برگه پول امریکایی

به گزارش رودآور؛ کارشناسان معتقد هستند وابستگی مبدالات و تبادلات بین المللی با دلار سبب ساز زمینه سلطه این ازش پولی بر دنیا شده است، به طوری که اقتصاد کشورها را نیز درگیر خود کرده است، در حالی که اگر کم کم جهان به سمت حذف دلار از معاملات خودشان بروند، پشتوانه های اقتصادی کشورها به ارزش پولی خود تبدیل می شود و در این صورت است که تعریف اقتصاد از یک بعد به نفع مردم آن کشورها رقم می خورد.

حالا با حذف دلار از تبادلات اربعین فرصت خوبی برای تمرین این مهم در سایر معاملات نیز به وجود می آید، تمرینی که در حقیقت سرآغازی بر پایان سلطه گری دلار بر معاملات بین المللی است.

رهبر معظم انقلاب ۲۸ شهریور سال گذشته فرمودند: “ارزش و آقایی دلار باید شکسته شود” و این روزها با زمزمه های اربعین بدون دلار مقدمه های محقق شدن منویات رهبری هم با خیزش مردمی فراهم شده است، چرا که اگر این مهم از سوی زائران حسینی(ع) از سراسر کشورهای دیگر نیز انجام شود، با این همه زائر که بیش از ۳۰ میلیون از ۴۰ کشور هستند و این همه حجم تبادلات ارزی، جرقه امیدی برای گام های بعدی در راستای حذف دلار از سایر معاملات نیز به درستی زده می شود.

با حذف دلار، وابستگی کشورها به امریکا را از بین می برد و زمینه های غلبه بر این سلطه اقتصادی حبابی هم مهیا می شود، امید آن که این گفتمان  و طرح تبدیل به یک گفتمان بین المللی شود.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=205286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x