تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تولید دستگاهی برای استخراج سلول‌های بنیادی از دندان

  • کد خبر : 203670
  • 18 مهر 1396 - 7:49
تولید دستگاهی برای استخراج سلول‌های بنیادی از دندان

یک تیم از محققان در دانشگاه نوادا لاس وگاس یک دستگاه جدید به نام “Tooth Cracker 5000” را توسعه دادند که ۸۰ درصد از سلول‌های بنیادی پالپ را استخراج می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»،مغز دندان یا پالپ(Pulp) به رگ‌ها و اعصاب دندان گفته می‌شود.

دندان عقل که در ظاهر دندانی مزاحم محسوب می‌شود می‌تواند منبع خوبی از سلول‌های بنیادی باشد که جان انسان‌های زیادی را نجات می‌دهد.

با این حال دسترسی به پالپ ریشه این دندان که حاوی سلول‌های بنیادی زیادی بوده، کار آسانی نیست و در فرآیند سوراخ کردن دندان ممکن است بر اثر ایجاد حرارت به این سلول‌ها آسیب رسیده یا آبی که برای شستشوی دندان استفاده می‌شود دارای عناصری بوده که می‌تواند پالپ را آلوده کند.

به همین خاطر محققان در دانشگاه نوادا دست به ساخت دستگاهی زدند که بتواند این مشکلات را برطرف کند.

“Tooth Cracker 5000” دارای یک گیره است که دندان را در جای خود نگه داشته در حالی که تیغه آن با دقت زیاد در دندان ترک ایجاد می‌کند.

این روش باعث خسارت و یا آسیب رساندن به پالپ نخواهد شد و در نتیجه دندان به طور کامل و بدون خرد شدن به دونیم تبدیل می‌شود.

این تیم تحقیقاتی این دستگاه جدید را بر روی ۲۵ نمونه دندان آزمایش کرده و به موفقیت ۱۰۰ درصدی رسیدند.

دانشمندان با استفاده از این دستگاه توانستند ۸۰ درصد از سلولهای بنیادی را استخراج کنند که این میزان چهار برابر بیشتر از آنچه که آنها به طور معمول و از طریق سوراخ کردن دندان استخراج می‌کردند است.

همانطور که می‌دانید، سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های دیگر تبدیل شوند و به عنوان درمان‌های مختلف برای بیماری‌های مختلف استفاده شوند.

به عنوان مثال، آنها می‌توانند به نورون تبدیل شوند و برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر یا پارکینسون مورد استفاده قرار گیرند.

آنها همچنین می‌توانند به سلول‌هایی تبدیل شوند که انسولین را برای بیماران مبتلا به دیابت تولید می‌کنند.

با این وجود، بسیاری از درمان‌های سلولهای بنیادی هنوز تجربی هستند. به همین دلیل است که قدم بعدی برای محققان این پژوهش این است که این سلول‌های بنیادی گرفته شده از دندان را با روش سرمازیستی و با هدف استفاده در موارد مختلف حفظ و نگهداری کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=203670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x