تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

تاثیرگذارترین زنان دانشمند که اسرار علمى جهان را کشف کردند+تصاویر

  • کد خبر : 209632
  • 25 اسفند 1396 - 12:13
تاثیرگذارترین زنان دانشمند که اسرار علمى جهان را کشف کردند+تصاویر

در این مطلب با زنانی دانشمند آشنا خواهید شد که در عرصه‌های گوناگون علم به دستاورد‌های بزرگی نائل آمده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»،بسیاری از زنان دانشمند در عرصه‌های گوناگون علم به دستاوردهای بزرگی نائل آمده‌اند. برخی از آنها هیچگاه مورد قدردانی قرار نگرفته‌اند و با این حال به خاطر استقامت و پشتکار علمی‌شان سرمشق پژوهشگران جوان هستند.

نخستین برنامه‌ساز رایانه

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

ایدا لاولیس، ریاضی‌دان بریتانیایی در سال ۱۸۱۵ به دنیا آمد. پدرش لرد جورج بایرون بود. لاولیس که از نوابغ ریاضی دوران خودش محسوب می‌شد، در اواسط قرن نوزدهم میلادی یاداشت‌هایی را ارائه کرد که به برنامه‌نویسی رایانه شباهت دارد. از این رو غالبا از او به عنوان اولین برنامه‌ساز رایانه نام می‌برند. او همچنین چند برنامه برای ماشین تفاضلی و ماشین تحلیلی ببیج (نوعی ماشین حساب) تهیه کرد.

دانشمندی بزرگ در دو عرصه

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

ماری کوری در سال ۱۸۶۷ در ورشو به دنیا آمد و برای تحصیل راهی پاریس شد. او در آنجا به پژوهش در زمینه اشعه‌های رادیواکتیو پرداخت. کوری اولین زنی بود که به دریافت جایزه نوبل نائل آمد. در سال ۱۹۰۳ نوبل فیزیک به او اعطا شد. ماری کوری در سال ۱۹۱۱ نیز به همراه آنری بکرل به خاطر کشف عناصر رادیوم و پولونیوم نوبل شیمی را دریافت کرد.

کشف دی‌ان‌ای

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

روزالیند فرانکلین از دانشمندانی است که شایسته جایزه نوبل بوده‌اند اما این جایزه را دریافت نکرده‌اند. این دانشمند بریتانیایی با پژوهش‌های خود شرایط لازم را فراهم آورد تا جیمز واتسون و فرانسیس کریک ساختار دی‌ان‌ای را کشف و در نهایت جایزه نوبل را به خاطر دستاوردشان کسب کنند. او در سال ۱۹۵۸ (چهار سال پیش از اهدای نوبل به آنان) بر اثر سرطان درگذشت. بعدها نقش به سزای او در کشف دی‌ان‌ای به اثبات رسید.

متخصص ویتامین و انسولین

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

دوروتی هاجکین، شیمی‌دان و زیست‌شناس بریتانیایی، از همدوره‌های روازلیند فرانکلین بود. این دو دانشمند در رابطه با پژوهش‌های خود با یکدیگر در تماس بودند. هاجکین درباره ساختار مولکولی ویتامین ب ۱۲ تحقیق می‌کرد و در سال ۱۹۶۴ به عنوان سومین زن در تاریخ موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. او پنج سال بعد نیز توانست ساختار سه‌بعدی مولکول انسولین را کشف کند.

نوبل پزشکی

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

الیزابت بلک‌برن، زیست‌شناس آمریکایی، در سال ۲۰۰۹ میلادی جایزه نوبل پزشکی را به خاطر پژوهش‌هایش در زمینه کشف مکانیزم حفاظت تلومر از کروموزم‌های خطی دریافت کرد. این جایزه به او و دو دانشمند دیگر به طور همزمان تعلق گرفت. کشف بلک‌برن در مورد تلومرها نقشی تعیین‌کننده در فهم فرایند پیرشدن و همچنین چگونگی به وجود آمدن سرطان داشته است.

رفتارشناسی شامپانزه‌ها

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

جین موریس گودال، دانشمند بریتانیایی، چندین دهه از عمر خود را صرف پژوهش درباره زندگی و رفتار شامپانزه‌ها کرد. او به این منظور سال‌های زیادی را در پارک ملی تانزانیا به سر برد. برخی از همکاران گودال به او انتقاد می‌کردند که به جانوران وجهه‌ای انسانی می‌بخشد. اما گودال این انتقادها را بی‌اساس می‌دانست و از این رو به فعالیت‌های خود در عرصه دفاع از حقوق شامپانزه‌ها ادامه داد.

استاد عصب‌شناسی

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

رینا لوی موتالچینی در سال ۱۹۰۹ در ایتالیا به دنیا آمد. او یهودی بود و به همین خاطر نیز در دوران رژیم موسولینی اجازه تحقیق از او گرفته شد. او علیرغم این به پژوهش‌های خود ادامه داد و در اتاق خوابش آزمایشگاهی کوچک به راه انداخت. موتالچینی پس از جنگ جهانی دوم تحقیقات خود درباره چگونگی انتقال اطلاعات از سلول‌ها را دنبال کرد و در سال ۱۹۸۶ به خاطر تلاش‌ها و دستاوردهایش جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد.

عرصه اخترشناسی

زنان دانشمندی که الهام‌بخش پژوهشگران جوان هستند

ژوسلین بل بورنل دانشمندی بریتانیایی در عرصه اخترفیزیک است. او که در ایرلند شمالی به دنیا آمده، در سال ۱۹۶۷ با کمک رادیوتلسکوپ پیام‌هایی از اعماق فضا را کشف و ردیابی کرد. تخقیقات او نخست جدی گرفته نشد، اما به سرعت معلوم شد که بورنل اولین ستاره نوترونی را کشف کرده است. در سال ۱۹۷۴ جایزه نوبل به استادراهنمای او داده شد و خود او دست خالی ماند.

منبع:دویچه وله

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x