تارخ انتشار: سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر : 19632
چاپ خبر

گزارش تفصیلی از استحاله فرهنگی/ مربیان حس ششم ؛

«باب اسفنجی» یا «ننه قمر» آینده سازان کودکان ایرانی هستند+عکس

باب اسفنجی؛ بن تن،اسپایدر من ،رانگو،باربی،عصر یخبندان،اینها همه نام عروسکهایی است که در بازار فروش عروسک جایگاه ویژه ای دارند و هر کودکی آرزوی داشتن آنها را دارد

به گزارش گروه فرهنگی  «کمال مهر» ؛عروسکها اسباب بازیهایی هستند که باعث میشوند بدلیل  شباهت زیاد به انسانها دوستان خوبی برای کودکان باشند و هر خانواده ای سعی میکند بهترین دوست را در اختیار فرزندش بگذارد .اما این مسئله دلیل خوبی برای خرید اجناس غیر ایرانی نیست محصولاتی  که باعث میشوند با فرهنگ وعقاید ایرانیان همخوانی نداشته باشد.

باب اسفنجی؛ بن تن،اسپایدر من ،رانگو،باربی، اسکرات عصر یخبندان،اینها همه نام عروسکهایی است که در بازار فروش عروسک جایگاه ویژه ای دارند و هر کودکی آرزوی داشتن آنها را دارد .

به گزارش  «کمال مهر» این روزها شاهد رشد قارچ گونه  مغازه های فروش عروسکهای غیر ایرانی هستیم که شاید زرق و برقشان زیاد باشد و چشم هر کسی را در هر سنی به سمت خودش خیره کند با آنکه خیلی از اجناس داخلی با کیفیت تر از اجناس خارجی هستند اما خانواده ها ترجیح میدهند کالای  غیر ایرانی را خریداری کنند و دلیل آن راه هم بی کیفیتی عروسکهای ایرانی میدانند. این مسئله باعث می شود آینده کودکانشان از خرید محصولات داخلی خودداری و اجناس خارجی را به داخلی ترجیح دهند و چرخ تولید داخلی بایستد. و مسئله مهمی که در آن دچار غفلت زدگی هستیم خط جریانی است که استحاله فرهنگی را در خود بدنبال دارد.

پخش انیمیشن های غربی از طریق رسانه ملی و یا بعضاً با عرضه در فروشگاه های محصولات فرهنگی  و همسو با پخش این انیمیشن ها تولید کارکتر شخصیتهای کارتونی بصورت عروسک و اسباب بازی و فروش آن در جامعه خط سیری است که مطمئناً جریان فکری در مبداء آن نهفته می باشد

یکی از فروشندگان عرضه ی عروسک گفت: زمانی که خانواده ها برای خرید عروسک وارد فروشگاه میشوند اولین عروسکی که شاید آنها از روی قفسه ی بردارند باب اسفنجی باشد و دلیل این امر را پخش کارتون این شخصیت می داند.

وی در خصوص عروسکهای ایرانی گفت : زمانی که برنامه کودک  شکرستان پخش می شد عروسکهای شخصیت این کارتون در بازار عرضه  و فروش قابل توجه ای را بوجود آورد و  ا ما پس از پایان پخش این برنامه  کم کم فروش این عروسک از رونق افتاد و با توجه به اینکه این عروسکهای زیباتر و ارزان تری هستند خانواده ها ترجیح می دهند برای کودکانشان عروسکهای شناخته شده تر را خریداری کنند.

این فروشنده ی عروسک در ادامه افزود: خیلی از افرادی که در داخل کشور کار دوخت عروسک را انجام میدهند به دلیل فروش کم عروسکهای ایرانی ترجیح میدهند که دوخت شخصیت های کارتوني خارجي بپردازندو مردم هم با توجه به مناسبتهای مختلف سعی می کنند عروسکهایی خریداری کنند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و ماهم به ناچار اجناس غیر ایرانی را عرضه می کنیم.

مسئله تولید داخلی و اقتصادی این جریان در یک سو و موضوع استحاله فرهنگی این جریان از سوی دیگر مورد اهمیت و دارای حساسیت بیشتری است.

محسن رضائی اصل کارشناس مسائل فرهنگی و جامعه معتقد است ، پخش انیمیشن های غربی و تبلیغ آموزه ها و فرهنگ غربی در کشور از طریق رسانه ملی  و جایگاه های فروش محصولات فرهنگی آثار سوء و مخربی را بر جامعه در حال رشد می گذارد و تاکید داشتند:« هدف از تولید یک انیمیشن  و خلق یک شخصیت کارتونی جذاب ، درغربی تأثیر گذاری هرچه بیشتر بر روی  فرهنگ کشور مخاطب است ،  و در نگاهی دیگر با ارائه الگوی فرهنگی جامعه غربی در یک شخصیت کارتونی درصدد نهادینه سازی آداب و رسوم غرب در جامعه هدف بوده و در همین راستا  اقدام به تولید این نوع محصولات می نمایید

بنا به گفته های این کارشناس حرکت نرم غرب در تغییر سبک نوع زندگی کشور ما در حال اجرایی است و تأثیر این نوع محصولات فرهنگی در  آینده نچندان دور نقش بسزایی در فرهنگ و نوع زندگی ما خواهد داشت.کما اینکه با بررسی نوع رفتاری کودکان در جامعه می توان به تاثیرگذاری این محصولات بر تربیت آنان آگاه شد.

رضایی در ادامه تصریح کرد: « می توان به صراحت گفت که شخصیت های کارتونی مربیان حس ششم کودکان ما هستند . یعنی از طریق ضمیر ناخودآگاه کودکان، با شخصیت های کارتونی آموزه ها و موارد خود را بر روح و جان فرززندان ما تلقین می کنند ودر آینده از قِبل این تاثیرات به اهداف خود دست پیدا می کنند» لذا شخصیت های کارتونی غربی و شخصیت پردازی دقیق این نوع کارکترها بطوری جذاب و خیرکننده هستند که مخاطب را در هر رده سنی مجذوب خود کرده و در زمان کوتاهی بر روی اشخاص آثار خود را برجای می گذارد. همین موضوع باعث می شود تا به اهمیت ، فکر و برنامه ریزی تولیدکنندگان در پشت این ماجرا پی برد .

در پایان باید متذکر شد که جریان استحاله فرهنگی و حرکت تغییر سبک  زندگی از دوران کودکی آغاز می شود و موضوعاتی که پیرامون “کودکان” در حال شکل گیری است مهم ترین مسئله و عامل اصلی پیروزی پروژه غربی در این تغییرات می باشد و متاسفانه مسئولین امر در مواردی نادر اقدام به تولیداتی مختصر و در زمانی محدود در این زمینه فعالیت کرده و بصورت مدام و با برنامه ریزی دقیق هیچگونه تدبیر صحیحی در این رابطه اتخاذ نکرده اند.امید است مسئولین ذی ربط با هوشیاری کامل و سنجش تبعات این نوع محصولات فرهنگی متقابلاً رفتار صحیحی از خود نشان بدهند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام /ندا ترکاشوند

کامنت بسته شده است.

  • آخرین اخبار
  • باید تلاش کنیم مفاسد را کم کرده و راه پولشویی را ببندیم/ مهم‌ترین مدعی مبارزه با تروریسم هستیم/ توزیع سهام عدالت به بیش از ۵ میلیون نفر در هفته اول آذر
    وعده صادقی که محقق شد
    سکه ۴ میلیون شد
    راننده کامیون‌ انقلابی +عکس
    یک عکس شادی‌بخش از یمن
    تاب بازی در مترو برای بالابردن سطح شادی مردم +عکس
    عوارض نگهداری سگ و گربه در منزل
    عکس/ لحظه شکار خرگوش توسط شاهین
    عکس لاکچری از سفره چند طلبه
    عدم استقبال از سخنرانی «عباس آخوندی» در دانشگاه فردوسی مشهد
    محمدباقر قالیباف در حال بچه‌داری +عکس
    رقیب رضا پهلوی از راه رسید +عکس
    بشار رفتنی است، طارق ماندنی!
    واعظی درخواست ویزای آمریکا توسط مسؤول مذاکره با FATF را تایید کرد
    به مراسم پیاده روی اربعین دل خوش نباشید، باید با آل سعود تعامل کنیم/ قهرمان سازی از ظریف برای دیده نشدن مرگ برجام
    ضرب و شتم شدید کودک۶ ساله در مهاباد +عکس
    تولد نوزاد پسر پس از به قتل رسیدن مادر توسط سارقان + عکس
    پایان عمر خدمتی بازنشستگان و بیخیالی تنها مدیرکل بازنشسته آذربایجان‌غربی/ ۴۰ سال خدمت بی‌منت با خاطراتی از جنس دست‌بوسی
    مردم شماره کارت و رمز دوم خود را به ۵۰۰۰۴۹۹ ندهند
    اشتباه در ترجمه CFT یعنی دولت به دنبال کلاهبرداری از مجلس است/CFT باید بر اساس متن جدید در مجلس رای‌گیری شود/ مجلس پیگیر سخنان ظریف خواهد بود
    کتابی که همه باید بخوانند
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: Kordaki.Net