تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

اگر داعش بتواند به هر نحوی به کربلا یا نجف برسد، احتمال دخالت ایران در عراق افزایش می‌یابد!

  • کد خبر : 50778
  • 21 مرداد 1393 - 11:26
اگر داعش بتواند به هر نحوی به کربلا یا نجف برسد، احتمال دخالت ایران در عراق افزایش می‌یابد!

خبرگزاری آلمانی “زوددویچه” مواضع غیرمداخله‌جویانه ایران در معضل عراق را تشریح کرد و در مقابل، عربستان را پشتیبان همیشگی داعش دانست.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر؛ خبرگزاری آلمانی “زوددویچه” در مقاله‌ای به قلم “رودولف شیملی” نوشت:
به جز حمایت لفظی از دولت عراق و مشاوره‌های پراکنده به ارتش این کشور، تهران تاکنون از هر اقدام مداخله‌جویانه‌ای در عراق خودداری کرده است. ولی در صورتی که تروریست‌ها قدمی به مرزهای ایران نزدیک شوند، حتماً این وضعیت تغییر خواهد کرد.
از زمانی که نیروهای مسلح داعش به خاک عراق تجاوز کردند، ایران مداخلۀ قابل ملاحظه‌ای انجام نداده و البته دولت موسوم به داعش می‌داند که اگر اماکن زیارتی و مقدس شیعیان را تهدید کند، آینده خوبی در انتظارش نیست؛ کمااینکه در حرم سامرا در ۱۲۰ کیلومتری بغداد شاهد دفع تهدید تروریست‌ها نسبت به تخریب آن بودیم.
زوددویچه با ذکر مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به عراق، بحران پیش‌آمده را مشکل عراق دانست ولی در عین حال مدعی شد اگر داعش بتواند به هر نحوی به شهرهای کربلا یا نجف برسد، احتمال دخالت ایران در این جنگ افزایش می‌یابد.
این خبرگزاری در ادامه به نقل از آقای حسین قاسمی قمی، سفیر سابق ایران در بغداد نوشت: تروریسم مرز نمی‌شناسد. اگر تروریست‌های عراق به موفقیت‌هایی برسند، تمام منطقه را تهدید می‌کنند.
البته ایران معتقد است نمایش تحرکات داعش در رسانه‌های غربی بزرگنمایی می‌شود. تنها یک سوم اعضای این گروهک واقعاً متعلق به آن هستند و بقیه، طرفداران و حتی افسران ارتش صدام و بازماندگان رژیم بعث هستند. جنگجویان دولت داعش، از ۸ الی ۹ گروهک مسلح تروریستی به خدمت گرفته شده‌اند.
شاید به همین دلیل است که تهران، حل معضل داعش را مربوط به دولت نوری مالکی می‌داند و بر این باور است که هرگونه دخالت خارجی نتیجه معکوس خواهد داشت. پشتیبانی سعودی‌ها از داعش، علت اصلی پیشروی‌ و تسلط آن‌ها بر مناطقی از عراق است.
البته دولت عراق معتقد است که بدون پشتیبانی تهران نمی‌تواند بر مشکلاتش فائق آید. آیت‌الله علی سیستانی بزرگترین مرجع معنوی عراق نیز رویکردهای سیاسی مشابهی مانند تهران دارد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x