تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

«اسلام کریم‌اف»: نوروز از اصلی‌ترین جشن‌های ملی ازبکستان است+عکس

  • کد خبر : 30754
  • 02 فروردین 1393 - 11:06
«اسلام کریم‌اف»: نوروز از اصلی‌ترین جشن‌های ملی ازبکستان است+عکس

رئیس جمهور ازبکستان، نوروز را از اصلی‌ترین جشن‌های ملی مردم کشورش عنوان کرد و گفت که فضای آکنده از احساسات پاک و روشن آن با چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

 

 

 

به‌گزارش کمال مهر، «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهور ازبکستان با شرکت در مراسم جشن نوروز که در پارک ملی «امیر علی‌شیر نوایی» پایتخت این کشور برگزار شد، ضمن تبریک به مردم کشورش گفت که فضای آکنده از احساسات پاک و روشن آن با چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

در این مراسم که اعضای دولت، نمایندگان پارلمان ازبکستان، شخصیت‌های علمی و فرهنگی این کشور و همچنین نمایندگان سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی مقیم «تاشکند» حضور یافته بودند، کریم‌اف، نوروز را برای مردم کشورش مناسبت فوق‌العاده ارزشمندی ارزیابی کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: ما همیشه با آمادگی دقیق و شور و شوق بسیار مناسبت‌هایی را تجلیل می‌کنیم که با تاریخ و فرهنگ مردم ما ارتباط مستقیم دارند، اما بدون شک فضای آکنده از احساسات پاک و روشنی را که در آستانه استقبال و تجلیل از نوروز ایجاد می‌شود، نمی‌توان با چیز دیگری قابل مقایسه کرد.

رئیس جمهور ازبکستان، این جشن را رمز آغاز بهار، بیداری و تجدید طبیعت و آغاز سال جدید مردم شرق دانست.

کریم‌اف،خاطرنشان کرد که مردم ما همیشه با امید و آرزوهای بلندی انتظار فرا رسیدن نوروز را می‌کشند، چرا که با افتخار، نوروز را از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین جشن‌های ملی خود می‌دانند و از سویی هم فلسفه نوروز با رسوم و سنت‌های مردم ما در طول هزاران سال و هنوز حتی در زمان «اوستا» شکل گرفته‌ و توأم می‌باشد.

رئیس جمهور ازبکستان افزود که هر شهروند این کشور بدون توجه به‌تعلق نژادی، زبانی و دینی نوروز را بزرگ می‌دانند و بر آینده روشن‌تری امید می‌بندند. آن‌ها همه با هم بر سر سفره مشترک نوروزی می‌نشینند و با غذاهای سنتی عیدانه خودشان، مانند «سمنک» (سمنو)، «هلیم» و «کوک سمبوسه» کام یکدیگر را شیرین می‌کنند.

وی در ادامه احترام به‌بزرگان، عیادت بیماران، کمک به‌ نیازمندان و  یتیمان را از سنت‌های نوروزی خواند و خواستار تحکیم روح هم‌بستگی در بین مردم این کشور شد.

کریم‌اف گفت که مردم ازبکستان خواستار ثبات و امنیت در کشور خود، منطقه و جهان و همچنین حل و فصل هر گونه معضل و بحران از راه مسالمت‌آمیز و سیاسی هستند.

در این مراسم صدای «کرنا» و «سورنا» اسباب موسیقی سنتی مردم ازبکستان به‌ صدا در آمد به نشانه این که زمین پس از خواب چندماهه را به بیداری دعوت می‌‌کنند.

همچنین در ادامه گروه‌های مختلف موسیقی برنامه‌های شاد نوروزی را برای حاضران در مراسم اجرا کردند.

در ادامه تصاویری از این مراسم را ببینید:

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x