تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

از بازداشت برادر رئیس جمهور به اتهام مسائل مالی تا تخلفات مالی برادر معاون اول دولت/ حاشیه سازی “برادران” برای دولت!

  • کد خبر : 203846
  • 19 مهر 1396 - 0:36
از بازداشت برادر رئیس جمهور به اتهام مسائل مالی تا تخلفات مالی برادر معاون اول دولت/ حاشیه سازی “برادران” برای دولت!

نزدیکان مسئولان بلند پایه کشورهمواره برای آن‌ها حاشیه‌ساز بوده‌اند و دولت حسن روحانی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما این دولت تفاوت بسیار مهمی با دولت‌های پیش از خود دارد و آن بازداشت و دستگیری نزدیکان رئیس جمهوری و معاون وی در زمان مسئولیت است.

به گزارش«کمال مهر» نزدیکان مسئولان بلند پایه کشورهمواره برای آن‌ها حاشیه‌ساز بوده‌اند و دولت حسن روحانی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما این دولت تفاوت بسیار مهمی با دولت‌های پیش از خود دارد و آن بازداشت و دستگیری نزدیکان رئیس جمهوری و معاون وی در زمان مسئولیت است.

بازداشت فریدون

چندی پیش بود که محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت حسین فریدون برادر رئیس جمهوری کشورمان خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت فریدون گفت: چندین نوبت در خصوص ایشان تحقیق شد. از افراد مرتبط هم تحقیق شد. برخی افراد بازداشتند و برخی بیرونند. برای ایشان قرار تامین صادر شده. چون قرار تامین (وثیقه) را ندادند، ایشان به زندان معرفی شده. اگر وثیقه را تامین کنند، آزاد می شوند. بازداشت موقت نیست. هر گاه وثیقه را دادند آزاد می شوند و پرونده شان رسیدگی می شود.
معاون اول قوه‌قضاییه درباره اتهام فریدون گفت: اتهام وی مربوط به مسائل مالی است اما ربطی به معوقات بانکی ندارد.

نام فریدون از کجا بر سر زبان‌ها افتاد

اما رسانه‌ها، مسئولان و نمایندگان مجلس چه موضوعاتی را در خصوص فریدون مطرح می‌کردند و نام وی از کجا بر سر زبان‌ها افتاد؟

با اوج گرفتن ماجرای حقوق‌های نجومی و رو شدن فیش حقوق نجومی مدیر عامل بانک رفاه، مطالبات اجتماعی از مسئولان برای مبارزه با این پدیده افزایش یافت، اما هیچکس انتظارش را نداشت که بشنود برادر و دستیار ارشد رئیس جمهوری عامل انتصاب مدیران نجومی‌بگیر در پست‌های دولتی است.

این خبر را قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به خبرنگاران داد؛ ناصر سراج در حاشیه همایش سراسری هفته قوه قضاییه در رابطه با موضوع فیش های حقوقی گفت: اولین بار موضوع در رابطه با بانک رفاه کارگران مطرح شدزمانی که مدیر عامل این بانک رئیس بانک ملی بود، پرونده سنگینی داشت که پرونده وی هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقای حسین فریدون اصرار کرد که ایشان بیاید و رئیس بانک رفاه شود حتی بنده مخالفت کردم و گفتم که وی پرونده سنگینی دارد، ولی متاسفانه با اصرار و لابی  ایشان، وی رئیس بانک رفاه شد.

وی در ادامه گفت: مثلاً درباره موضوع مدیرعامل بانک رفاه که اخیراً نیز فیش حقوقی وی جنجال‌سازی شده است، گزارش تخلف کلان وی در زمان تصدی‌گری در بانک ملی را نیز داشتیم ولی با فشار آقای حسین فریدون و لابی‌گری وی این فرد در سمت مدیرعامل بانک رفاه قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که آیا مستقیماً برادر رئیس‌جمهور به شما فشار وارد کرد تا وی به عنوان مدیرعامل بانک رفاه انتصاب شود، گفت: بله و من امروز هم که وی را در این همایش دیدم به او گفتم که با فشار شما این اتفاق افتاد و ما معتقدیم که هر فردی که مشکل داشته باشد در هر سمتی قرار گیرد مشکل‌آفرین خواهد بود.

صرافی صدقی و شرکا

پیش از این اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اخباری درخصوص مشارکت «فریدون-صدقی» در راه اندازی صرافی «صدقی و شرکا» در سال ۹۰ مطرح شد؛ یعنی درست در زمانی که به گفته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، صرافی‌ها نقش زیادی در ایجاد تلاطم ارزی در کشور بازی کرده و به گفته وی، در همان روزها ۲۲ میلیارد دلار ارز توسط برخی صرافی ها از کشور خارج شده و رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی هم برای برخی صرافی ها ایجاد شده بود

درست در همین ایام پرتنش در بازار ارز بود که فریدون و صدقی صرافی «بدون مجوز» خود از بانک مرکزی را راه اندازی کردند.

همشهری‌های فریدون در بانک ملت چه می‌کنند؟

“حمایت‌های خاص” فریدون البته تنها به «صدقی» ختم نمی‌شود، روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان “همشهری‌های فریدون در بانک ملت چه می‌کنند؟” به بررسی ماجرای دیگری، این بار در بانک ملت و با نقش آفرینی برادر رئیس جمهور پرداخت.

در این گزارش که همزمان با غیبت چند هفته‌ای حسین فریدون در رسانه‌ها و برنامه‌های دولت نگاشته شده بود، اعلام شد که معاون مدیرعامل یکی از بانک‌های بزرگ کشور نیز برای مدتی در محل کار رؤیت نشده است؛ مدیری که همشهری فریدون است و تحت حمایت خاص به معاونت مدیرعاملی بانک رسید.

میزان حمایت فریدون از همشهریهایش به اندازهای مورد توجه قرار گرفت و بازتاب یافت که کاربران شبکههای اجتماعی موجی با عنوان ” باند سرخهایها” را در شبکههای اجتماعی ایجاد کردند.

گفته می‌شود بانک ملت نیز از جمله سازمان‌هایی است که اگر «فیش حقوقی» مدیران ارشدش منتشر شود، می‌تواند در امتداد همین «فیش‌های نجومی» قرار گیرد؛ بانکی که می‌گویند دریافتی مدیرانش به مراتب بیش از مدیران بیمه مرکزی و… است و جالب آنکه به گفته یک منبع آگاه، بعد از مساله «فیش‌های نجومی» دسترسی سیستمی به فیش‌های حقوقی مدیران بانک ملت بسته شده است.

روابط متهمان بزرگ مالی با حسین فریدون

پس از دستگیری رسول دانیالزاده ابربدهکاری بانکی و ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر ارتباط وی با حسین فریدون؛ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه گفت: شخصی که نام برده شد دستگیر شده و تحقیقات از وی در مرحله انجام است، ضمن اینکه ارتباط وی با «حسین فریدون» هم کاملاً مشهود است، ولی هم‌اکنون نحوه این ارتباط و اقدامات آنها مشخص نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات این پرونده باشیم.

هدیه ۱۶ میلیاردی یک متهم اقتصادی به همسر فریدون

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط دانیال‌زاده با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور، گفت: دانیال‌زاده چندی پیش یک واحد مسکونی را به ارزش ۱۶ میلیارد تومان در میدان تجریش تهران به همسر حسین فریدون هدیه داده است.

وی افزود: همچنین این فرد چکی را به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای هزینه مراسم ختم مادر یکی از مسئولین دولتی پرداخت کرده است.

روابط مالی «مالامیر» تحت عنوان خیریه با همسر فریدون

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتباط مالامیر با فریدون میگوید: مالامیر تحت عنوان خیریه‌ای سوء استفاده می‌کرده و اکنون متاسفانه به خارج از کشور فرار کرده است؛‌ او کسی است که بدهکار بزرگ بانکی بوده و مبلغ سنگینی وام به درهم با فشار آقای فریدون از بانک ملت از آقای «رستگار سرخه‌ای» گرفت و در بانک‌های کشورمان سپرده گذاشت که با سود خود مبلغی را بابت اقساط بانک می‌داد و مبلغی هم خودش برمی‌داشت.

« مالامیر مجدد رابطه‌ای تحت عنوان خیریه با خانم آقای حسین فریدون و باند سرخه‌ای برقرار کرده و مراوده داشت. نکته مهم پول‌هایی است که از این طریق به بانک‌های خارج از کشور انتقال داده شد. در حقیقت این باندی بود که معروف به «باند سرخه‌ای‌ها» فعالیت‌ داشتند

وی ادامه داد: باند سرخه‌ای ها در بانک ملت با فشار حسین فریدون از قبل انتخابات فعالیت داشت و به دنبال گلایه‌ای که فریدون در مورد عدم همکاری برای تامین هزینه‌های انتخابات داشت،‌ رستگار (که جزو مسئولان خیلی ضعیف در بانک بود) پس از چندی داری پست شد که البته با فشار آقای حسین فریدون به این سمت رسید؛‌ وی اکنون در بازداشت به سر می‌برد و برای او پرونده تشکیل شد. (مالامیر در این میان وساطت کرد)

ابوترابی بر همین اساس اضافه کرد: در حقیقت مالامیر به عنوان واسطه و بدهکار بزرگ بانکی است که ازطریق حسین فریدون وساطت کرده و به او فشار آورد؛‌ رستگار که اصلا پیش‌بینی نمی‌کرد در زمانی مدیرعامل بانک شود و در خواب هم این سمت را نمی‌دید مدیرعامل بانک ملت شد و اتفاقاتی پس از آن می‌افتد؛ رستگار به این واسطه به افرادی چون مالامیر وام می‌دهد. علیرغم اینکه وی حساب‌های متعدد بانکی دارد که همه آنها هم لاوصول و معوقه شده باز هم بدهی‌های سنگینی دارد.

بازداشت برادر اسحاق جهانگیری

اما در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از ایام انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، نام “مهدی جهانگیری” برادر معاون اول رئیس جمهوری هم بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری از رسانه‌ها از روابط مهدی جهانگیری با اسفندیار رحیم مشایی سخن به میان آوردند و سوالاتی را در خصوص فعالیت‌های اقتصادی برادر اسحاق جهانگیری مطرح کردند.

چهاردهم مهر ماه بود که برخی رسانه‌ها اخباری در خصوص بازداشت مهدی جهانیگری منتشر کردند.

پس از انتشار خبر بازداشت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری، وی در اولین واکنش پس از انتشار خبر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچگونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مسئله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجراء شود!

روابط برادر اسحاق جهانگیری با مشایی

سایت جهان نیوز در این باره مینویسد: ” مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری کیست؟ وی چگونه توانسته به  ثروت هنگفت در این کشور دست پیدا کند؟ برادر کوچک معاون اول دولت و رئیس گروه مالی گردشگری که دهها شرکت و بانک زیر نظر آن است، این دارایی ها را از چه راهی به دست آورده است؟ روابط وی با مشایی و بقایی در دولت قبل و بستن قراداد کلان ساخت هتل های ۵ ستاره چگونه به دست آمده است؟”

برای روشن شدن ثروت مهدی جهانگیری کافی است سری به پایگاه گروه مالی گردشگری زد. نگاهی به گروه مالی گردشگری نشان می دهد که این گروه متشکل از دهها شرکت ریز و درشت از جمله بانک گردشگری، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گروه مهندسی صنعت نفت و گاز لاوان، مجتمع فولاد صنعت بناب، بیمه آرمان و… است.

گروهی که در سایر بازراهای مالی و سرمایه ای دستی بر آتش دارد و بسیاری از پروژه های هتل سازی، پروژه های نفتی و گازی،‌ ساختمان سازی، اقامتگاه های بین راهی و تفریح گاه ها را در سراسر کشور در حال اجراء دارد و یا برنده اصلی مزایده های دولتی در اجرای چنین پروژه هایی است.

بسیاری از این ثروت چندهزار میلیارد تومانی که در نوع خود در رقابت با ثروت ۲۵ هزار میلیاردی بابک زنجانی قرار می گیرد،‌ در طول سال هایی به دست آمده که وی پس از استعفا از معاونت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در  زمان رحیم مشایی، شرکت های اقماری را تاسیس و در همان دولت پروژه های بزرگ را نصیب خود ساخت.

مهدی جهانگیری همان کسی بود که در سال ۸۷ پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد

البته جستجویی با عنوان “رانت خواری بزرگ در شرکت خصوصی متصل به حلقه قدرت” در سال ۱۳۹۰؛ تمامی زوایای پرونده جهانگیری، مشایی و بقایی را روشن می سازد.

روزنامه کیهان مینویسد: گفتنی است برادرِ معاون رئیس‌جمهور، بنیانگذار و موسس بانک گردشگری بوده است. شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا نیز که بخشی از حوزه تحت مدیریت جهانگیری است، که تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی به ثبت رسیده، ظرف مدت کوتاهی توانسته شش شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند.

همچنین به گزارش سایت الف؛ وی همچنین رئیس‌هیئت‌مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون هندبال، رئیس‌هیئت مدیره شرکت نگین گردشگری، رئیس‌هیئت مدیره شرکت هلدینگ صنایع و معادن ماهان و… است و سوابق همکاری طولانی با طیف مشایی در دولت‌های سابق و کنونی
داشته است.
در آیین بزرگداشت روز جهانی جهانگردی ، از مهدی جهانگیری، رئیس‌گروه مالی گردشگری، به عنوان کارآفرین برتر این صنعت تقدیر و تندیس شایستگی به دست روحانی به او اهدا شده بود.

پاداش ۲۰۰ میلیونی در بانک گردشگری!

فروردین ماه ۱۳۹۳ خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن اعضای هیئت مدیره بانک گردشگری در آخرین جلسه مجمع عمومی خود، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به اعضای مجمع پاداش داده اند!

در صورتجلسه مجمع عمومی شرکت بانک گردشگری که در تاریخ ۱۹ فروردین ماه این سال برگزار شد، آمده بود : مقرر گردید دو میلیارد ریال به عنوان پاداش به اعضای هیئت مدیره پرداخت شود.

همچنین در این صورتجلسه که به امضای محمدصادق طاهری به عنوان رئیس‌هیئت مدیره و همچنین آقایان مهدی جهانگیری و علی زیرک نژاد به عنوان ناظر نیز رسیده، مقرر گردیده ماهانه ده میلیون ریال به اعضای هیئت‌مدیره به عنوان حق حضور در جلسه پرداخت شود

بدهی ۳۰ هزار میلیارد ریالی

حجت الاسلام محسنی اژه ای هم در نشست خبری اخیر خود که پس از دستگیری مهدی جهانگیری برگزار شد گفت: قوه قضاییه، اخیراً یکی از افرادی که فساد بانکی داشت را دستگیر کرد و طبق گزارش بانک مرکزی، این فرد با ۱۴ بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود ۱۶ هزار میلیارد آن بدهی معوق است.

وی افزود: کسی که این مقدار بدهی دارد، قطعاً قدرت، رانت و نفوذ دارد که از ۱۴ بانک تسهیلات گرفته است. تسهیلات معوق داشته و جالب اینکه باز هم تسهیلات گرفته است. متاسفانه در این موارد تا زمانی که قوه قضاییه وارد نشود، خود بانک ها اقدام جدی نمی‌کنند.

حسین فریدون و مهدی جهانگیری حاشیه‌سازترین برادران مسئولان رده‌ بالای اجرایی کشور هستند که این روزها اخبار مختلفی در خصوص تخلفات آنها در رسانهها منتشر میشود و باید منتظر ماند و دید که سرانجام پروندههای این دو نفر چه میشود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=203846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x