تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

آتش و تبر؛ همدم درختان باغ سیب مهرشهر !

  • کد خبر : 18005
  • 13 فروردین 1392 - 8:47
آتش و تبر؛ همدم درختان باغ سیب مهرشهر !

بخشی از درختان پر شکوفه باغ سیب مهرشهر در آستانه روز طبیعت طعمه آتش و تبر شد.

به گزارش گروه استانی«کمال مهر»؛ کمتر از یکماه از هفته درختکاری و بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مسئله درختکاری و تذکرات ایشان راجع به حفاظت از درختان نگذشته است و فقط یک روز مانده به روز طبیعت ، که اکنون شاهد اتفاقی تامل برانگیز و ناجوانمردانه در باغ سیب مهرشهر هستیم.

در مصاحبه هایی که ازمسئولین امر در سایت های مختلف و برنامه های تلویزیونی پیرامون باغ سیب مهرشهر منتشر شده ، همه نشان از حمایت ها و وعده هایی برای حفظ این باغ ارزشمند بوده ، ولی متاسفانه گویی شواهد و قرائن مطلب دیگری را بیان می کند.

بنابرگزارش خبرنگار کمال مهر ؛امروز ما در باغ سیب مهرشهراین [ریه تنفسی کلانشهر کرج] شاهد سوزاندن و قطع درختان سبز و پرشکوفه هستیم . البته ناگفته نماند که مستأجران باغ طبق سنوات گذشته برای ایجاد فضایی بیشتر برای کاشت سیفی جات و میوه مانند کلم وخربزه و هندوانه نیازی به درختان سیب ندارند! و در مقابل دست به این عملِ ناجوانمردانه زده اند !

تصویر هوایی محل سوزاندن و تبرزدن درختان باغ سیب

واقعه ای بس اسفناک و دردآور که برای هر انسان عاقل وبالغی به دور از ذهن می باشد.و البته کابوسی تکراری برای باغ و فاجعه ای برای کرج بزرگ! به طور مثال می توان کابوس ها وحقایق این باغ را اینچنین ذکر کرد؛
کابوس ها؛ قطعه بندی باغ و اقدام به درج مزایده فروش در روزنامه های کثیرالانتشار در سالهای گذشته ودرانتها شکست این اقدام، طرح احداث خیابان در وسط باغ جهت اتصال بلوار شهرداری مهرشهر به آزادراه کرج قزوین جهت سهولت تردد خودروها و درنهایت عدم تاییدطرح توسط شورای شهر کرج.
حقایق؛ با وجود ۹حلقه چاه آب درزمین باغ،متأسفانه اقدام به انتقال آب به زمین های مزروعی اطراف نموده اند؛ امّا دریغ از یک قطره برای درختان سیب . و خشکاندن درختان قسمتهای مختلف و کاشت محصولات زراعی به جای آن درسالهای اخیر. عدم رسیدگی و نگهداری صحیح و… ازاین دست اقدامات چند سالی است به طور خزنده و آرام درنقاط مختلف باغ،مسیری را برای رسیدن به هدف خود دنبال میکند و چه مدبرانه مقام معظم رهبری بعد از کاشت نهال درخت در ۱۵اسفند۹۱ بیاناتی را ابراز داشتند:
«علاوه بر اینکه آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که میخواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند میکنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها – که این یک مصیبتى براى شهرهاست…»
بلی مصیبتی که در آینده ای نه چندان دور[…]گریبانگیر کلانشهرکرج خواهدشدو از فرط آلاینده های سمی نفسش خواهد گرفت!

 

لازم بذکراست حساسیت این موضوع، زمانی آشکار می شود که کرج با جمعیت ۲میلیون نفر در افق۱۴۰۰ به بیش از ۳میلیون نفر خواهد رسید و سرانه فضای سبزی که برای هر نفرحداقل بین۷تا ۱۲متر می باشد را مسئولین شهری چگونه تامین خواهند کرد؟
مسلماً باصرف میلیاردها بودجه و امکانات دولتی ! و در این راستا مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود می فرمایند:
«اولین کار غلطى که انجام میگیرد، این است که محیط سبز اطراف شهرها – هواى تنفس شهر – از بین میرود.حالا شما در شهر بروید زحمت بکشید و در خانه‌ها دانه‌دانه نهال بکارید؛ این کجا، و این که شهر محاط باشد به مجموعه‌ى سبز، کجا؟»

نقشه هوایی کرج و باغ سیب مهرشهر

همانطور که در تصویر مشاهده می شود در محدوده جغرافیایی کرج فضای خاص سبزی وجود ندارد و فقط قسمت کوچکی از باغ جهانشهر در وسط شهر و فضای سبز کمی در حاشیه رودخانه کرج قابل مشاهده است،که بخش اعظم پوشش گیاهی مربوط به باغ سیب مهرشهر می باشد.

و این موضوع از نظر موقعیت اکوسیستمی و تنفسی خطر جدی برای این کلانشهر بشمار می آید و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند:
«من گلایه‌اى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مسئله‌ى درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت میکاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى که نباید قطع شود، بى‌جهت قطع میشود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد.»

آن وقت متأسفانه باغی به بزرگی باغ سیب مهرشهر باید به دست عده ای سودجو مورد نابودی قرار بگیرد و افسوس آن برای همه مردم کرج باقی بماند!
حال این سوال مهم مطرح می شود که آیا انفعال مسئولین و بی کفایتی در حفظ درختان و فضای سبز ؛ مورد قبول رهبری،مردم و در درگاه خداوند متعال قابل پذیرش می باشد!؟
این نکته نیز شایان ذکر است که مقام معظم رهبری ، در سال گذشته در انتهای سخنان خود در روز درختکاری به مسئولین استان البرز نیز فرمودند:

«آن چیزى که ثروت اصلى کشور است، که مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگلهاست،باید محفوظ بماند.

هم سازمان محیط زیست، هم دستگاه‌هاى ذى‌ربط دیگر دولتى، هم مسئولین و نمایندگان درمجلس، هم مسئولین در قوه‌ى قضائیه، و در مورد شهرها و حریم شهرها هم شهردارى‌ها، در سرتاسر کشور موظفند که این کار را دنبال کنند.» و قطعاً مسئولین ذی ربط استان البرز به کلام رهبری جامع عمل نپوشانده اند که باعث شده است این مطلب نیز توسط معظم له بیان گردد:
«ما همیشه این مسئله را تکرار میکنیم، اما باز مى‌بینیم که کار درستى انجام نگرفت!»

انتظار می رود پس از انتشار این «مستند گزارش» بجای اقدامات مؤثر برای محکوم نموداین اقدام تأمل برانگیز و به دور از انسانیت؛ مسئولین امر،تکذیبیه هایی را منتشر نمایند.مبنی بر این که درخت سوزی ها بر اثر آتش سوزی اتفاقی بوده است و یا تبرزنی بر تنۀ این درختان غیر مغرضانه بوده و یا برای هرس زمین باغ می باشد و….

«کمال مهر» آماده دریافت پاسخ مسئولین مربوطه درپی خرابکاری های صورت گرفته جهت اطلاع رسانی و التیام بخشی دوستداران طبیعت از این واقعه غیر انسانی می باشد.و متقابلاً در صورت اعلام تکذیبیه از طرف هر کدام از مسئولین قضاوت و بیان نظرات را به مردم واگذار می نماید.

 

تصاویر مربوط به این حادثه قسمت اول

 تصاویر مربوط به این حادثه قسمت دوم

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
5
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x