تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

آئین‌های چند هزار ساله مردم نقاط مختلف افغانستان در نوروز+تصاویر

  • کد خبر : 31053
  • 05 فروردین 1393 - 8:03
آئین‌های چند هزار ساله مردم نقاط مختلف افغانستان در نوروز+تصاویر

نوروز بزرگترین جشن مردمی در افغانستان به شمار می‎رود که تجلیل از آن در نقاط مختلف این کشور سابقه چند هزار ساله با آئین‌هایی ویژه دارد.

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار کمال مهر در کابل، نوروز بزرگترین جشن مردمی در افغانستان به شمار می‎رود که تجلیل از آن در این کشور سابقه چند هزار ساله دارد.

مردم در سراسر افغانستان از جشن باستانی نوروز تجلیل می‌کنند، اما تجلیل از این روز در ولایت‎هایی چون «مزار شریف»، «کابل» و «هرات» به شکل ویژه و با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

جشن نوروز در مزار شریف

نوروز در ولایت باستانی بلخ به ویژه در شهر مزار شریف مرکز این ولایت، هر ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شود.

در اولین ساعات آغاز بهار، علم بزرگی که در حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد در زیارتگاه منسوب به حضرت علی (علیه السلام) در مراسم ویژه‌ای بر افراشته می‌شود.

این علم چهل روز بر افراشته می‌ماند و به همین دلیل برخی معتقدند که نوروز در مزار شریف چهل روز است.

این مراسم با حضور صد‌ها هزار تن از شهروندان افغان، معاونان رئیس جمهور، مقامات محلی و اعضای کابینه و پارلمان برگزار می‌شود و بعضی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

ده‌ها هزار تن از مردم افغانستان چند روز قبل از فرا رسیدن نوروز از مناطق مختلف این کشور و کشورهای همسایه همچون ایران برای حضور در این مراسم به مزار شریف می‌آیند.

تهیه سمنو توسط زنان افغان در شب نوروز و هفت میوه که ترکیبی از هفت میوه خشک است، بخشی از آداب و رسوم نوروزی در ولایت مزار شریف افغانستان است.

سمنو نوعی غذای مخصوص است که از آرد گندم و جوانه آن در شب نوروز طبخ می‌شود.

مردم در شهر مزار شریف در کنار رفتن به زیارتگاه حضرت علی(علیه السلام)، به دیدن دوستان خود نیز می‌روند و برای استفاده از هوای بهار به تفریحگاه‌های اطراف شهر سفر می‌کنند.

برگزاری مسابقات بز کشی در ولایت‌های شمالی به ویژه در مزار شریف، از دیگر سرگرمی‌های مردم در جشن نوروز است.

در جریان جشن نوروز به خصوص در مراسم بر افراشتن علم مولا علی(علیه السلام) تدابیر شدید امنیتی در مزار شریف اجرا می‌شود و تمام نیروهای امنیتی در این ولایت در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

جشن نوروز در کابل

در شهر کابل مانند مزار شریف با حضور مردم و مقامات دولتی از نخستین ساعات صبح اولین روز بهار در «زیارتگاه سخی» علم مولا علی(علیه السلام) با شکوه خاصی برافراشته می‌شود.

«سید یاسین علوی» متولی زیارتگاه سخی کابل در این باره می‌گوید: حدود یک میلیون نفر از شهروندان افغان از شهر کابل و ولایت‌های همجوار آن در مراسم بر افراشتن علم مولا علی در روز اول نوروز در این زیارتگاه گرد هم جمع می‌شوند.

مردم کابل، گردهمایی‌های نوروزی را در دامنه سخی و محلاتی چون «گلغندی»، «تپه استالف»، «کاریزمیر»، «شاه شهید»، پارک‌ها و در کنار مراتع سر سبز که نمادی از حیات و نشاط است، برگزار می‌کنند.

در آستانه نوروز، بازار فروش لباس و میوه در شهر کابل نسبت به دیگر روزهای سال گرم‌تر است و مردان و زنان به ویژه کودکان برای استقبال از بهار لباس‌های نو خود را می‌پوشند.

خانه تکانی، تزئین و رنگ کردن خانه‌ها از جمله کارهایی است که زنان افغان برای استقبال از سال نو و نوروز آنرا در خانه‌های خود اجرا می‌کنند.

در کابل نیز مانند مزار شریف هر سال در ایام نوروز مسابقات بزکشی برگزار می‌شود، همچنین برگزاری بازی‌های جمعی چون بادبادک بازی و مسابقات کشتی، بین افغان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در ایام نوروز مغازه‌های ماهی پزی، زولبیا و کلوچه رونق ویژه‌ای دارد و خانواده‌هایی که پسران تازه داماد دارند، برای خانواده عروس خود در روز نوروز خوراک ماهی و شیرینی زولبیا می‌برند.

یکی از رسوم قدیمی در افغانستان که سال‌ها است در این کشور اجرا می‌شود پخت سمنو در شب نوروز است، زنان افغان شب نوروز تا سپیده دم به صورت دسته جمعی با نواختن ساز و خواندن آواز «سمنو» می‌پزند.

انتهای پیام/.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921219000502#sthash.AUuY7300.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x